Recenze Panicové - Diana Gabaldon (Šárka Kunštová)

1. 5. 2017
Panicove 1_3D

Dva mladí Skotové na cestě Francií...

Oficiální anotace: Jamie truchlí nad smrtí svého otce a navíc je vážně zraněn a v rukou Angličanů. Prchá s žoldáky a na francouzském venkově se setkává se svým starým přítelem Iana Murraym. Oba jsou ošetřeni a oba mají dobrý důvod, aby se nevraceli do Skotska. A oba jsou ještě panicové, i když měli spoustu možností, jak o něj přijít s dámami lehkých mravů.
Ale Jamieho milostný život se zamotává a je také nebezpečný - když osud oba mladé muže dostane do služby židovského doktora Hasdiho, který je najme jako doprovod dvou drahocenných pokladů na cestě do Paříže. Jedním z nich je starý Torah a druhým lékařova krásná dcera Rebeka, jejíž sňatek je již domluvený. Oba – Jamie a Ian – jsou upozorněni, že jde o budoucí nevěstu, ale určitě by byli mnohem opatrnější, kdyby měli tušení, pro koho opravdu pracují.

"„No… asi si z toho máš uvařit čaj,“ navrhl. „Jak jinak?“
„Ale já si ho nemám jak uvařit,“ namítl Jamie. „Napadlo mě… co si to nasypat do piva?“
„Proč ne?“"
- Ian, Jamie

Na podzim roku 1740 v okolí Bordeaux ve Francii se po dlouhé době střetnou dva mladí muži, kteří se znají už od dětství. Vždy byli velmi dobří přátelé a stále jsou. Narodili se ve Skotsku v Lallybrochu, kde oba dva vyrostli. Ovšem jednoho dne se rozdělili a nyní je k sobě přivedl nelehký osud, který v poslední době provází jednoho z nich, Jamieho Frasera. Ovšem ani jeho přítele, Iana Murraye, neprovází životem pouze štěstěna.

Ian začal ve Francii pracovat pro D’Eglise, muže, který se svou skupinou pomáhá židům převážet jejich drahocenné předměty. Jamie se k nim připojí a po jedné rozdělané dodávce jsou připraveni nastoupit do nové a ještě důležitější služby. Jeden velmi bohatý židovský doktor Hasdi má pro ně velmi důležitý úkol. Jamie a Ian budou muset doprovodit do Paříže jeho dva nejvzácnější poklady. Prvním pokladem je velmi stará a drahocenná Tóra a tím druhým je jeho vlastní vnučka, Rebekah, kterou mají doprovodit na její zásnuby.

Panicove 1_3D
To ovšem pro dva mladé muže, kteří jsou ještě stále panici, není vůbec lehké. Zvlášť když je Rebekah tak okouzlující, že mají problém, aby jejímu kouzlu nepodlehli. Jenže ona je židovka a oni oddaní křesťané, takže si nic nemůžou dovolit. To však není to nejtěžší. Cestou Jamie s Ianem zjišťují, že věci nejsou takové, jak se na první pohled zdálo, a že jejich cestu provází daleko více tajemství…

Doplňkový díl k celosvětově známé sérii Cizinka, který slibuje více z příběhu oblíbeného Jamieho Frasera. Která milovnice této série by si to díl nechala ujít? Navíc to není pouze o Jamiem, ale i o jeho dlouholetém příteli Ianovi, kterého i v samotné Cizince potkáváme.

Autorka v knize popisuje příběh dvou mladých Skotů, kteří (přesně jak zachycuje název) jsou stále panici. A tento fakt je opravdu znát v celé knize, takže se tomuto názvu nejde ani divit. Knihu autorka vypráví v er-formě a naprosto skvěle se to k celému příběhu hodí. Na chvíli se ocitáme blíže Ianovi, poté Jamiemu a pak jsme znovu blíže k Ianovi. Moc ráda bych vám tuto knihu k něčemu připodobnila, ale to zkrátka nejde. Celý příběh Cizinka je jedinečný a stejně tomu je i u tohoto příběhu. Autorčin styl psaní je neuvěřitelně chytlavý a bez sebemenších obtíží cítíte vše jako ona. Její talent, který do příběhu vrhá neuvěřitelnou lehkost a osobitost, si každý okamžitě zamiluje.

Doplňkové díly ke knihám nejsou nikdy moc dlouhé a není to výjimkou ani zde. I přesto že má kniha kolem 170 stran, tak samotný příběh Panicové se vejde do 90 stran, které nejsou ani rozdělené na kapitoly, ale pouze oddělovány vlnkami. Zbytek knihy už je takovým marketingovým tahem, jak donutit čtenáře přečíst si i celou sérii Cizinka a neskončit pouze u této knihy. A musím přiznat, že jim to funguje skvěle. Kniha Panicové vás donutí sáhnout i po dalších dílech, jelikož po této knize vám už jen seriál nestačí. Věřte mi, přesně tak to cítím já, která se do této doby dívala pouze na seriál a v nejbližší době budu muset zaútočit na knihkupectví a zakoupit si samotnou Cizinku. Možná rovnou i Vážku v jantaru

Znovu nastal čas, napsat zde něco málo o obálce. Jenže co napsat k něčemu tak krásnému? Mě samotnou obálka na fotkách tolik nezaujala, ale jakmile jsem ji měla v rukou, tak si mě neuvěřitelně získala. Z obálky je krásně cítit mladost obou Skotů, doba, ve které se kniha odehrává a k tomu ten erb Fraserů, který vše skvěle podtrhuje.

Panicove 1_3D
Pokud máte rádi sérii Cizinka, tak tato kniha je zkrátka povinností, kterou si musíte přečíst a ani vám to nezabere tolik času. Stačí vám jeden volný den a vy budete vědět zase něco více o Jamiem a i Ianovi. Nebudu vám tu však lhát v jedné věci: určitě to mohlo být delší a nevadilo by to. To je tím hlavním a asi jediným mínusem, který jsem na knize našla. Jinak jsou Panicové velmi dobrý a kraťoučký příběh, který je takovou jednohubkou, kterou si můžete přečíst prakticky kdykoli a to ať jste Cizinku četli nebo jste viděli i třeba jen pár dílů ze stejnojmenného seriálu anebo se zatím stále ještě rozhodujete, zda do knihy jít či nikoli a hledáte nějaký odrazový můstek, který vám pomůže se rozhodnout. Panicové jsou jednoduše dobrou volbou pro každého, kdo má rád lehce historické romány s kapkou fantasy.