Recenze Papíroví duchové - Julia Heaberlin

25. 4. 2018
OI000074
Další vynikající psychologický thriller od Julie Heaberlin nás zavádí do Texasu současné doby. Hlavní hrdinka trpí od dětství ztrátou své sestry. Ráchel totiž jednoho dne zmizela a nikdy se rodina nedozvěděla, co se s ní stalo. Mladá žena je přesvědčená, že Rachel je mrtvá. A tak léta pátrá po tom, kdo je jejím vrahem. Nyní už je tak blízko, že z toho až mrazí...

Na začátku loňského roku jsem měla možnost držet v ruce prvotinu od této autorky Černooké ZuzanyJulia Heaberlin dokázala, že její thriller je mrazivý, umí vystrašit a také nás udržuje ve správném napětí. Přestože se mi Černooké Zuzany líbily, četly se mi trochu hůře. Především začátek knihy byl náročnější na soustředění.

Při čtení novinky Papíroví duchové už jsem věděla, co mám čekat a tak mi počáteční mlžení autorky vyhovovalo. Líbilo se mi, že čtenář zpočátku vůbec neví, na čem je, kdo je Carl a kdo je vlastně hlavní hrdinka, jejíž jméno zjistíme až na konci, neboť si pozměnila identitu.

Mladá žena je totiž přesvědčená, že senior trpící stařeckou demencí, dříve slavný fotograf Carl Louis Feldman je vrahem jeho sestry. A je rozhodnutá donutit ho za každou cenu, aby ji dovedl k jejím ostatkům. Navštěvuje ho proto v jeho domově tak dlouho, až ho přemluví ke společné cestě. Zastavuje se s ním na místech, kde se staly vraždy, z nichž byl kdysi obviněn, ale které mu nikdy nebyly dokázány. Doufá, že se dementní stařec rozpomene a prozradí o vraždách víc. Uvědomuje si vůbec hlavní hrdinka, že může probudit predátora?

Heaberlin opět píše tak, že především na začátku hodně mlží. Chvíli trvá, než si uvědomíme, kdo Carl ve skutečnosti je, nebo kým kdysi možná byl. Zjišťujeme, že zřejmě nejen on trpí psychickou poruchou. Je posedlost hlavní hrdinky jeho údajnými činy normální? Co se stalo, než Rachel zmizela? Kdo hlavní hrdinka vlastně je? A opravdu je Carl spáchal vraždy, které mu nebyly nikdy dokázány?

Od samého začátku mě Papírové duchové zcela pohltily. Fascinovala mě především temná atmosféra, kterou autorka dokázala vytvořit, přestože příběh není nijak zvlášť dynamický. Naopak poklidně plyne. Má však v sobě náboj, napětí a jakési dusno. Očekáváme, že pomylsný tlakový hrnec musí někdy bouchnout, ale nevíme kdy.

OI000075
Hlavní hrdinka se snaží probudit starcovu paměť a svědomí nejen místy, na které ho přiváží, ale také jeho vlastními fotografiemi. Je přesvědčená, že se jedná o místa vražd a vyfocené ženy jsou oběti. Obrázky máme možnost v knize osobně vidět. Jsou tajuplné, přízračné a skvěle dokreslují atmosféru. Papíroví duchové - ženy, které jsou zachyceny na starých snímcích se skutečně podobají duchům. A my si musíme počkat až na samý konec, abychom zjistily, jak to s nimi všechno bylo a kde je Rachel.

Papíroví duchové mě bavily. Četla jsem je jedním dechem a nemohla se odtrhnout. Velmi mě bavila výborně propracovaná psychologie Carla, o kterém jsem nevěděla, co si myslet. Je skutečně dementní, nebo to jen dělá? Je vrah a dobře se baví, nebo je nevinný a vůbec nechápe, co po něm dívka chce? Stejně tak psychologický profil hlavní hrdinky byl hodně zajímavý. Ani u ní jsem do poslední chvíle netušila, zda je postavou kladnou, či zápornou. A to je přesně to, co od dobrých psychologických thrillerů očekávám a co mě na nich baví! Za mě je to velice podařený román, ještě o chlup lepší, než byly Černooké Zuzany. Možná bych uvítala trochu akce na závěr a překvapivější konec. Přesto jsem s knihou velmi spokojená a moc se těším, až vyjde další autorčin thriller Hraj mrtvého.