Recenze Pomněnčino dítě - Amanda Prowse (K. Bednářová)

20. 8. 2017
pomnencino
Ano, já pevná skála jsem se pustila do románu. A víte co? Nebrečím, když čtu detailní popisy vražd v severských detektivkách, dovedu číst dál a dál a nemusím knihu odložit, protože by toho bylo na mě příliš. Proto mě dostalo do kolen, když mi román Pomněnčino dítě vehnal slzy do očí a ty se nasákly do ještě nově vonících stránek. Amanda Prowse napsala něco tak dojemného a silně emotivního, že to nikoho nemůže nechat chladným.

Přesně, jak slibuje anotace, na čtenáře čeká milostný román, který skrývá hned několik zápletek. Příběh je rozdělen do třinácti kapitol, jenž jsou chronologicky seřazené. Dopředu tedy vůbec nevíme, jak kniha vlastně dopadne a nemáme ani náznak, jakým směrem se osudy všech postav budou odebírat (a ten náznak nenajdeme ani během čtení poslední kapitoly). Jsme svědky něčeho, co se odehrává v šedesátých letech minulého století. (Chtěla bych napsat, že dnes už se takový příběh nemůže opakovat, ale mám strach, že na nějakém kousku planety by tomu tak být mohlo.)

Pomněnka a Solomon, mladí, krásní, čerstvě zamilovaní a šťastní. Pár, který má naplánovanou budoucnost a nemůže se dočkat, až přijde na řadu den, kdy spolu odjedou do ráje. Že to zní příliš "obyčejně"? Určitě existuje nespočet takových párů, ale rozhodně žádný z nich neprožil to, čím si musela projít tato obyčejná londýnská holka a vysoce postavený černošský kluk, pocházející z tropického ráje. Bohužel jsme v době, kdy je důležité vaše postavení, barva kůže a hlavně, od svých rodičů už máte budoucnost určenou okamžitě po té, co se sotva začnete batolit. A věřte nebo ne, i když to jsou vaši nejbližší, nemyslete si, že nemohou být krutí...nesnesitelně krutí.

Pomněnčino dítě přináší lásku, nenávist, lži, zklamání, předsudky a dokáže si pohrát s emocemi. Skrývá postavy, které budete milovat, budete jim fandit a budete jim přát jen to nejlepší. Jsou ale i tací, kteří si vás na svou stranu rozhodně nedostanou, budete je nenávidět, budete k nim cítit odpor a budete doufat, že jejich "vláda" je už u konce.

pomne 2
Já jsem knize věnovala jedno odpoledne, protože jsem ji nedokázala odložit. Pořád mě příběh napínal a já jsem si myslela, jak to "asi" dopadne. Samozřejmě, že to bude mít "happy" závěr jako má každý román pro holky, jak jinak by to asi skončilo. Všechno se v dobré obrátí a bude to "nuda". Ne, neřeknu vám, jak to dopadlo, ale jelikož jsem z knihy v optimistickém rozpoložení, tak můžete hádat. Závěrů můžete napsat několik, ale Pomněnčino dítě má jen jeden, ten svůj...

"Láska? Poslouchej se, co říkáš, Dot. Proč si myslíš, že láska je tak důležitá? Já ti tady říkám, že není. Láska se hodí akorát tak do filmů, láska je plamínek, kterej nakonec zhasne, Dot; zmizí."
(úryvek z knihy str. 256)

Když osmnáctiletá Dot, žijící v 60. letech v Londýně, potká Sola, cítí že je tu láska. Solomon Arbuthnott je člověk, který může přinést světlo a teplo do jejího fádního života - a co víc, Sol je mladý, pohledný voják s vynikajícími vyhlídkami. Někdo, o kom vždycky snila. Někdo, kdo jí může slíbit modré z nebe, smích, slunce. A na chvíli je život opravdu krásný. Držíce se za ruku procházejí Serpentine, tancují v zakouřených barech SOHO a začínají plánovat idylickou budoucnost, že spolu zestárnou na ostrově Svatá Lucie, Solově rodišti. Ale je rok 1961. Dívky z East Endu by neměly chodit s indickými chlapci, natož aby s nimi někam odjížděli. Svůj život mají od rodičů naplánovaný. I když to často znamená prožít život v osamění a bez lásky. I když to srdce rve na kusy...

Autorka recenze: K. Bednářová
Hodnocení: 5/5