Recenze První život - Gena Showalter (Anna Poloková)

27. 4. 2018
Prvni_zivot_3D
Říše bojují o lidské duše, rodiče posílají neposlušné děti do ústavu proslulého hrubým násilím, lidé si musí zvolit, kde chtějí žít svůj druhý život. Dvě možnosti, jedna volba, která nejde vrátit. Vítejte ve světě Tenley Lockwoodové!

Život na Zemi je pouhá zkouška, opravdový život začíná po smrti. Každý člověk si musí vybrat jednu říši, ve které bude žít, až umře.  Myriad znamená život ve tmě. Slibuje celou řadu výhod, bohatství, kariéru a osobní prospěch. Troika je světlo, řád a rodina. Cení si pravdu a odpuštění. Většina lidí, už dávno ví, kde stráví svůj druhý život. Jsou však i takoví, kteří se doposud nemohou rozhodnout. Říká se jim nezapsaní.  K těm patří také hlavní hrdinka knihy Tenley, přezdívaná Desítka.  Nechtěla přijmout fakt, že první život nic neznamená. Nedovolila rodičům, aby rozhodovali o tom, kde bude žít po smrti. Chtěla jít svou vlastní cestou, za hlasem svého srdce a rozhodnout se správně. Pro její rodiče to bylo nepochopitelné. Měli smlouvu s Myriadem, a pokud se jejich dcera v této říši nezapíše, přijdou o všechno. Touha po penězích zvítězila nad láskou k Tenley. Poslali dívku to Prynnu – ústavu, kde jí pomohou si uvědomit, co je pro ni nejlepší, tedy přinutí ji zapsat se k Myriadu. Ředitel ústavu Vans miluje násilí a nebojí se použít ty nejkrutější donucovací prostředky. Hlídači mají povoleno děti týrat hlady, ponižovat a mučit…

„Neexistuje žádná mez, která by se nedala překročit, pro to, abyste dosáhli svých cílů“ Myriad

Tenley se však rozhodla, že nepodlehne. Ví, že si nesmí vybrat říši pod tlakem. Chce si být svým rozhodnutím jistá a cítit, že její volba je správná. Proč si nemůže jako každý obyčejný člověk prostě vybrat jednu říši? Proč pořád váhá? Tenley totiž netuší, že je jiná. Její duše je výjimečná, říše o ní bojují, a udělají cokoliv, aby ji získaly na svoji stranu. Pošlou za ní své nejlepší agenty. Krásní kluci jako z časopisu, kteří bojují o přízeň jedné dívky? Obávala jsem se nejhoršího. Říkala jsem si, že pokud autorka opravdu chce použít toto klišé, tak knihu odložím a nic mě nepřinutí ji vzít zpátky do ruky. Naštěstí mě Gena Showalter nezklamala. Žádný milostný trojúhelník se nekonal! Zatímco jednoho kluka Tenley milovala, druhý byl jejím nejlepším kamarádem. Vždy ji podržel a podal pomocnou ruku.

Dovede ji láska do říše, kterou tak dlouho odmítala nebo půjde za hlasem přátelství a vybere si říši kamaráda, který ji nikdy nezradil a stal se pro ni rodinou? Nebo může zůstat nezapsaná a po smrti se ocitne v očistci -  Říši mnoha konců, kde bude trpět za to, že si nevybrala. Déšť ji spálí kůži, budou ji štípat ohniví brouci a její vnitřnosti sežerou ptačí kostry se železnými pařáty.

DSC07198
 Chcete vědět, jak se Desítka nakonec rozhodne a jak její rozhodnutí ovlivní životy ostatních? Koho zachrání, a kdo její vinou zemře? Jaké tajemství ukrývá její matka? A co se skrývá na konci Říše mnoha konců? Odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek naleznete na stránkách této skvělé knihy!

Miluji horory, detektivky, thrillery. Fantasy jsem naposledy četla asi na základní škole. Young Adult nečtu. Tak jak je možné, že se mi do rukou dostala kniha První život? Úplnou náhodou. Nakladatelství Omega vyhlásilo recenzní konkurz. Kniha mě velice zaujala svoji obálkou. Rychle jsem přečetla anotaci a řekla si, že zkusím štěstí. Dva světy, válka mezi dobrem a zlem, kniha o lásce a těžkých rozhodnutích. Docela mě to lákalo. Teprve když jsem knihu vzala do ruky a prohlédla si ji víc, uvědomila jsem si, že je to Young Adult, totiž žánr, který se mi vždycky pojil s knihami pro puberťáky. Ale nedalo se nic dělat, slíbila jsem recenzi, takže chtíc, nechtíc musela jsem knihu přečíst. A věřte nebo ne po pár stránkách jsem pochopila, jak moc jsem se pletla! Gena Showalter mi dokázala, že knihy YA mohou být stejně napínavé jako detektivka! Zápletka se mi velice líbila. Příběh mě zaujal už na začátku, a s každou další stránkou byl lepší a lepší. A ten konec! Ten si rozhodně nemůžete nechat ujít! Autorka přiznala, že vytvořit dvě říše tak, aby každá měla něco do sebe, bylo pro ni velice těžkým úkolem. Podle mě ho zvládla na jedničku! Dala si opravdu záležet, zaměřila se na detaily, a přestože použila několik klišé, uměla si s tím pohrát natolik, že efekt je ohromující!

„Když nebudete za spravedlnost bojovat vy, kdo ano?“ Troika

Myslím si, že každý z nás má možnost volby. Můžeme si vybrat dobro nebo zlo. Pravdu nebo lež. Lásku k bližnímu nebo sobectví. Kdyby se nás někdo zeptal, co si zvolíme, každý bez váhání odpoví, že dobro! Jenže když přijde na činy, často myslíme na sebe, lžeme, umíme ublížit. Tedy vlastně volíme zlo. Proč? Věřím, že podobně jak tomu bylo v knize, i v našem světě dobro a zlo bojuje o naše duše! Celou dobu jsem měla pocit, jakoby v knize bylo několik prvků z Bible. A nespletla jsem se. Na konci knihy naleznete krátký rozhovor, ve kterém autorka zmiňuje, že ji k napsání příběhu inspirovalo Písmo Svaté.

Nepřemýšlím nad čtenáři, když píšu první verzi, protože vím, že se to nikdy nebude líbit všem. Píšu jen pro jednoho člověka. Až ty postavy samy rozhodnou, pro koho kniha je.“  Gena Showalter

Tenley, Archer a Killian si rozhodně získali moje srdce, omotali si mě kolem prstu a přitáhli zpět do světa fantasy, který jsem opustila před mnoha lety. Už teď se nemůžu dočkat na pokračování! Jsem moc zvědavá, jak bude vypadat druhý život Desítky a jakou roli sehraje ve válce mezi říšemi!

Pokud stále váháte, jestli je kniha pro vás, tak neváhejte. Vezměte ji do ruky a začtěte se, jinak to nezjistíte. Myslela jsem, že YA knihy nejsou pro mě, že mě budou nudit, a budu se u nich cítit jako malé dítě! To se nestalo, i když místy jsem cítila, že je kniha pro trochu mladší čtenáře, než jsem já. To, ale rozhodně neznamená, že je špatná! Nedělejte stejnou chybu a neodsuzujte knihu jenom proto, že si myslíte, že to není to pravé ořechové! Nikdy nevíte, čím vás může překvapit!

HODNOCENÍ:

Kniha – 5/5 – původně jsem chtěla dál půl bodu níž, protože místy jsem cítila, že je kniha pro mladší čtenáře, ale došlo mi, že by to nebylo správné, protože to k tomu žánru prostě patří.

Obálka- 5/5 - líbí se mi moc, nemám co vytknout.