Recenze Robert E. Howard - Conan Meč s Fénixem a jiné povídky(Martin Velek)

27. 1. 2014
conan_nova_3D
V povídce Meč s fénixem je Conan vládcem Aqulionie a vzbouření šlechtici se ho chtějí zbavit. Barbar totiž kdysi zabil původního krále a přivlastnil si jeho korunu.Šarlatová citadela opět popisuje příběh Conana jakožto krále, ale tentokrát vše začíná na bitevním poli, kde byl i s armádou zavlečen do bitvy. Po bojích byl král Conan zajat a odvezen do kobek Tsothova hradu. Věž slona vypráví o tom, jak se barbar vypraví do tajemné věže, aby zjistil, jaké je její tajemství. A také aby ukradl Yarův klenot zvaný Srdce slona. Při přelézání zdí se setkává s Princem zlodějů, Taurusem z Nemedie a dál pokračují spolu. Černý Kolos začíná problémy princezny Yasmely, kterou trápí přízrak Natohka Zahaleného. V zoufalství navštíví chrám boha Mitry a poprosí ho o radu. Ten jí poradí, že sebe a království zachrání, když vyjde do ulic a svěří svůj osud do rukou prvního muže, kterého potká. A čirou náhodou je ten muž žoldnéř Conan. Plíživý stín se odehrává v poušti, přes kterou Conan prchá společně s Natalou. Zásoby vody už nemají a útroby jim svírá hlad. Proto jsou rádi, když dorazí k městské bráně.

Na začátku Jezera toho černého Conan nastoupí na loď kapitána Zaporava, který cestuje společně s půvabnou Sanchou a posádkou. Když zakotví u jednoho pobřeží, nikdo nemá ani tušení o národu Černých, kteří ostrov obývají, a jejich rituálech. V povídce Lotři v domě má Conan výměnou za pomoc při útěku z vězení zabít Nabonida, králova kněze. Ale ono to nebude zas tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Stín v měsíční záři začíná záchranou Olivie před vládcem Akifu. Při plavbě do bezpečí před jeho hněvem se ovšem dostanou do ještě většího ohrožení. Jedním z problémů je posádka nepřátelské pirátské lodi, na kterou při útěku narazí. Královna Černého pobřeží, která se svou hordou černochů přepadává lodě i vesnice, se jmenuje Belit. Conan potřebuje uprchnout z města a plaví se na lodi kapitána Tita. A právě jeho loď Belit přepadne. Ďábel v železe byl probuzen čirou náhodou jedním rybářem, jehož loďku dohnala bouře na ostrov Xapur. Povídka Lidé z Černého kruhu vypráví příběh Conana jako náčelníka, který potřebuje vyjednat propuštění sedmi zajatců z jeho kmene. Když se k vyjednávání připlete králova sestra, Conan jí unese. Má v plánu ji později vyměnit za své zajaté muže.
Robert Ervin Howard se narodil v roce 1906 a o třicet let později spáchal sebevraždu. Příběhy barbara psala kromě Howarda i celá řada dalších spisovatelů, ať už se jedná o povídky nebo romány. Za všechny bych jmenoval třeba Juraje Červenáka, který napsal Conana a dvanáct bran pekla. Dalším zástupcem je Conan v bludišti zrcadel, což je povídková antologie od osmi českých autorů.

Nicméně, ať už je Conan králem nějaké země, pirátem, žoldnéřem nebo někým jiným, bojuje s odvahou v srdci. Nejistotu nabývá pouze v případě, že nestojí proti soupeři z masa a kostí, ale proti magii. I barbar věří v boha, konkrétně v Croma, který je krutý. Ale konkrétně u tohoto boha se nevyplatí na něj ani pomyslet. Kdovíjak by to dopadlo. Takže se Conan raději spoléhá na svůj meč. Koneckonců v knize je také často zmiňována jeho tělesná konstituce, větší než je obvyklé u ostatních. Častokrát je jeho svalová hmota jednou z věcí, která ho dělí od smrti. Někdo normálního vzrůstu by neměl šanci to přežít. Ačkoliv všechno stojí a padá na postavě Conana, v povídkách mu sekunduje řada vedlejších postav. Většinou jsou to ženy, které zachraňuje a ty mu později padají kolem krku. Ale kromě žen (nebo spíš dívek) mu sekundují i zloději nebo šlechtici.

Kromě knih se postava barbara Conana objevila i ve filmu, seriálech, komiksech nebo hře. Conan: Meč s Fénixem a jiné povídky patří ke klasice fantasy žánru. Rozhodně doporučuji si knížku přečíst. Ze sbírky mám nejraději povídky Věž slona, Lotři v domě a Královna Černého pobřeží.
conan_nova_3D
Autorem recenze je Martin Velek, blog autorky najdete zde.