Recenze Rolling Stones - Terry O'Neill, Gered Mankowitz (Denisa Mišinová,DiS. (Knižní Mixér)

30. 11. 2017
Rolling_Stones_3D
Minulý měsíc jsem v recenzi ozpěvovala dokonale zpracovanou knížku pro fanoušky rockové skupiny Bon Jovi (recenze ZDE), která mě nadchla. Ani tento měsíc se hudebnímu žánru nevyhneme, protože jsem tu zase s další legendou. Tentokrát jde o Rolling Stones - miláčky našich rodičů. Přestože nejde o kapelu našich vrstevníků, nenajde se snad nikdo, kdo by "Stouny" neznal. I já je znám, přestože jsem jejich písničky nikdy neposlouchala. O knížku jsem si požádala kvůli tomu, že si chci rozšiřovat znalosti o různých umělcích. Hudba zaslouží stejně pozornosti jako i malování, v obou případech jde o formu umění. A já, jakožto umělecká duše, ráda obdivuju výsledky tvorby člověka. Měl by se však po knížce poohlédnout i běžný čtenář? Co může tato publikace poskytnout člověku, který není fanouškem Rolling Stones?

ANOTACE: V červenci 1962 odehrála skupina mladých mužů koncert v The Marquee Club na Oxford Street v Londýně. Říkali si "Rollin' Stones" a vůbec netušili, že brzy budou psát hudební historii. Tato fotografická publikace zachycuje zrod a mladého ducha skupiny Rolling Stones. V letech 1963-1965 dva mladí fotografové právě startovali své kariéry. Pětadvacetiletý Terry O'Neill měl již několikaleté zkušenosti s fotografováním muzikantů a věděl, že tato skupina má stejné kouzlo jako jiný britský fenomén té doby - The Beatles. Gered Mankowitz se přidal na prvním turné skupiny. Jeho první snímky z dnes již legendární Mason´s Yard Session byly tak skvělé, že byl požádán, aby se připojil i k turné do Ameriky. Geredovi bylo jen 19 let, když v roce 1965 fotil členy této kapely. Tito dva legendární fotografové na svých snímcích zachytili začátky kapely, která se nesmazatelně zapsala do historie hudby.

Na úvod ještě jedno ohlédnutí za encyklopedií o Bon Jovi. Co má s Rolling Stones společného? Obě knížky mají stejný rozměr, takže jim to spolu sluší v poličce. Krásně se vyjímají například u hi-fi věže či v poličce pod televizí, kde je mám i já. Jde o velkoformátové knihy s křídovým papírem a všitou záložkou. Obě v černé barvě s červeným písmem. Prostě dokonalá kombinace. Vzhledově oba tituly zaslouží pochvalu. Jeden rozdíl však mezi nimi najdeme. Zatímco Bon Jovi byla encyklopedie, Rolling Stones je fotokniha. Moc textu tedy nečekejte. Připravte se spíš na úchvatnou práci dvou fotografů, která potěší vaše oko, k tomu navíc dostanete pár vtipných popisků a citací. Připraveni?
Rolling stones
Kniha je rozdělena do dvou částí, kde je každá z nich zaměřená na práci jednoho ze dvou fotografů. První polovina patří Terrymu O'Neillovi, který je jeden z nejslavnějších fotografů na světě. Možná nepoznáváte jeho jméno, ale dozajista znáte jeho práci. Fotil totiž legendy jako je Frank Sinatra, Amy Winehouse, Audrey Hepburn nebo Brigitte Bardot. Nezaměřoval se však jen na umělecký obor, před jeho objektiv se postavil i bojovník za lidská práva Nelson Mandela a bývalý britský ministr Winston Churchill. Taky fotil všechny představitele agenta 007, od Seana Conneryho po Daniela Craiga. A pak samozřejmě i Beatles a Rolling Stones.

Terryho polovina knihy sleduje začátky kapely od roku 1963 po rok 1965. V tu chvíli nešlo o megaznámé hvězdy s vyprodanými koncerty. Přesto měli něco do sebe a Terry zachytil jejich první krůčky, které nakonec vedly až k prvním příčkám hitparád. Na fotkách vidíme pětici mladých kluků, kteří se teprve hledají - první hrají v slušňáckých oblecích, později si každý nachází svůj rebelský módní styl. Imidž "zlobivých kluků" jim už pak nikdo nesebere. Když si však první slova těchto drsňáků, kde se radují z nových botek do špičky, které si koupili za první honorář nebo jak byli na sebe hrdí, když o nich vyšel první pochvalný článek v novinách... musí vám připadat prostě roztomilí.

rolling stones
Fotografie jsou doplněny citacemi zpěváků i komentáři samotného Terryho. Zde musím říct, že popisky byly zvoleny opravdu výborně. Jsou krátké, vtipné a zajímavé. Hodněkrát jsem se pořádně zasmála a ještě víc mě to utvrdilo v mém pocitu, že listuju soukromým fotoalbem mých známých. Tohle dílko to ze sebe opravdu vyzařuje. A to se mi na něm nejvíc líbilo.