Recenze Romeo, Julie a tma - Jan Otčenášek ( Kateřina Müllerová)

11. 6. 2014
„Můj bože, ty jsi… Vždyť já také… copak to necítíš, že i já… tě mám ráda? Ano! Ať se děje co chce: mám tě ráda, Pavle, ty milý člověče, už je to tak!“ Každá láska má své dějiny. I když docela krátké. Jakési dějiny v kostce. Má čas růstu a zralosti. Má slunečná návrší, strmé spády. Své deště a sněhy.                                                                                                                                       – Romeo, Julie a tma, str. 53 -

Jan Otčenášek se narodil v rodině pražského truhláře. Během druhé světové války absolvoval pražskou obchodní akademii v Resslově ulici, po jejímž ukončení byl na krátký čas nasazen na práce do Německa. Od šedesátých let se plně věnoval psaní knih a v letech sedmdesátých pracoval také jako dramaturg filmového studia Barrandov.

9 zidovska hvezda
Láska a válka
Osmnáctiletý student Pavel má akorát letos maturovat. Zřízení protektorátu Čechy a Morava se ho ani moc netýkají a on přemýšlí, co vše ho do budoucna čeká. Už se vidí, jak se bude bavit s děvčaty a užívat si s kamarády. Bohužel jeho „idyla“ budoucnosti se zhroutí jako domeček z karet hned poté, co potká Ester, židovku, která měla být transportována do Terezína. Z náhlého popudu lítosti se jí Pavel rozhodne pomoct a schová ji ve starém domě, v komůrce, která sousedí s krejčovskou dílnou, kde pracuje jeho otec. Každý večer Pavel za Ester chodí a oba postupně zjišťují, že se do sebe zamilovali. Ale doba je zlá, lidi na ulicích umírají pod ranami německých samopalů, protože atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha byl úspěšný. Jak může přežít mladá láska v této nešťastné době? V době, kdy soused udá souseda…

Kniha Romeo, Julie a tma je tragický příběh z doby okupace, kdy Československo obsadilo německé vojsko za druhé světové války a byl zde zřízen protektorát Čechy a Morava. Navíc byl příběh vsazen přímo do doby tzv. heydrichiády. Německo se po smrti Heydricha mstilo, byla vyhlazena města Lidice a Ležáky a lidé byli masově zavíráni a popravováni.

Ale v této nešťastné době, v době tmy a stanného práva, vzniká i něco krásného. Bylo nádherné sledovat vznikající mladou lásku mezi Pavlem a Ester. Každý byl úplně jiný, Pavel spíš zádumčivý a přemýšlivý, naopak Ester byla jako mladé ptáčátko, zvědavé, hravé a tak plné života. I když většina čtenářů tuší, jak tragický příběh dopadne, stejně se při čtení neubráníte tomu, že doufáte, aby vše skončilo jinak.
foto-2-2-1024x678
Je to příběh plný emocí, kdy jste rozněžnělí nad mladým párem, poté jste naštvaní kvůli nespravedlnosti, že jim nebylo dopřáno seznámit se za normálních okolností, jak to u chlapců a dívek chodí. Místo toho jsou oba donuceni rychle dospět, protože ani někteří lidé z jejich nejbližšího okolí, jim lásku nepřejí. Ale i přesto jste se občas pousmáli, protože i v takové době se najde někdo, kdo Vás překvapí a mladému páru pomůže.

Jan Otčenášek čtenáře provází příběhem, jak kdyby to on sám zažil, jak kdyby on sám byl Pavel, který potkal svoji Ester a snažil se ji chránit před celým zlým světem. Možná je to tím, že byl v té době podobně starý jako Pavel a díky tomu se dokázal vžít do pocitů mladého člověka, který se cítí jako v kleci. Kdy je svazován nesmyslnými pravidly a každý den se musí koukat na další nově vyvěšené seznamy mrtvých lidí, ať už lidí neznámých, anebo sousedů a kamarádů.

Příběh Pavla a Ester je poetické dílo, které každému moc doporučuji. I když je to tragický příběh, je napsán tak krásným způsobem, že to nelze ani slovy popsat. Tato novela ve mě zanechala opravdu mnoho a věřím, že si ji časem přečtu moc ráda znova. Kniha byla vydaná již v roce 1958, poté byl v roce 1959 natočen Jiřím Weissem stejnojmenný film a v roce 2014 byla kniha nově vydaná nakladatelstvím Omega.
romeo__julie_a_tma_3D
Hodnocení: 5/5
Autorem recenze je  Kateřina Müllerová, blog autorky najdete zde.