Recenze Se záští - Eileen Cook (Denisa Mišinová)

10. 9. 2017
Se_zasti_3D
Je 10.9. a hodinky ukazují 2:50. Pravděpodobně recenzi zveřejním až ráno, no i tak bych ráda poukázala na čas, kdy jsem "Se záští" dočetla. To samo sebou vypovídá o tom, jak moc mě příběh pohltil. Nedokázala jsem se od něj odlepit a knížku jsem nezavřela, dokud jsem nebyla na poslední stránce. Nemůžu říct, že by byla zápletka natolik originální nebo jedinečná, přesto má autorka úžasný vypravěčský talent, kterým vás nadchne...

ANOTACE: Pro fanoušky Ostrova lhářů a Dívky ve vlaku je tu mrazivý psychologický thriller o dospívající dívce, která si nemůže vzpomenout na posledních šest týdnů svého života. Osmnáctiletá Jill Charron vyráží na výlet do Itálie. Má to být dobrodružství na celý život. Ale dochází k nehodě. Jill se probouzí v nemocnici, nohu v sádře, stehy v obličeji, a místo paměti z posledních 6 týdnů jen jedno velké nic. Jill zjistí, že se připletla do nehody se smrtelnými následky. Její otec jí nechá převézt domů, aby měla kvalitní péči. Včetně právníka a houfu novinářů... Zdá se, že nehoda nebyla nehoda... Jill se snaží dát dohromady události posledních šesti týdnů, než její dosud pohodlný a bezproblémový život zmizí v nenávratnu.

Hlavní hrdinkou je osmnáctiletá Jill Charronová - rozvážná a slušně vychovaná dívka z bohaté rodiny, zároveň taky výborná studentka. Je to ten typ holky, která se dostane do studentské rady, pak na nejlepší univerzitu a nakonec skončí jako poslankyně. Její kamarádka Simone je jejím pravým opakem - krásná, kluky obletovaná kapitánka roztleskávaček a všemi milovaná vymetačka večírků. Všechny holky na střední chtějí vypadat jako Simone a všichni se s ní chtějí kamarádit. Ona už ale svoji nej kámošku má - Jill...

se zásti
Simone byla Batman, já Robin. Ona byla Shrek, já Oslík. Simone byla Sherlock, já Watson. Pravdou je, že bez Batmana o Robina nikdo nestojí. (s.33)

Byla tou, kterou si lidi vybrali jako kapitánku týmu, zvolili do plesové komise, tou, kterou lidi vyhledávali na večírcích. Já byla bonus. Když jste chtěli Simone, dostali jste i mě. Jako malá lahvička kondicionéru, kterou dostanete zadarmo k velké lahvi šamponu. (s.86)

Náš příběh začíná v nemocnici. Jill se probouzí v neznámé posteli, celá dolámaná, opuchlá a bolavá. Zjišťuje, že byla nějakou dobu v bezvědomí a díky poškození mozku se u ní projevila afázie (zapomíná slova). Maminka, taťka, dokonce ani doktor jí nechtějí říct, co se stalo. Ví jen to, že se vybourala na autě. Jill doufá, že se její stav brzy zlepší, aby se mohla zůčastnit zahraničního pobytu v Itálii, na který se šíleně těší. Jenže pak se dozví něco příšerného - nejen, že výlet už má dávno za sebou, ale vůbec nic si nepamatuje! Ztratila posledních 6 týdnů života. Nevzpomíná si na to, proč s půjčeným autem přeletěla městskou zeď, zapoměla na svůj první žhavý letní románek a dokonce ani neví, proč se pohádala se svou nejlepší kamarádkou. A Simone se zeptat nemůže - její rodiče Jill nezvedají telefon. Co se to děje?

Proč se říká, že vždycky ublížíme těm, které máme rádi?
Protože přesně víme, jak na to. (s.237)

Co se mi líbilo: Toto dílko má mnoho pozitiv. Především je vidět, že si autorka psaní doopravdy užila a přemýšlela nad každým slovem či větou. Díky tomu můžeme obdivovat mnoho nových informací o funkcích lidského mozku nebo zajímavých myšlenek o síle přátelství. Navíc je knížka psaná zajímavým stylem, kdy se kapitoly z pohledu Jill střídají s různými bonusy: přepisy facebookových statusů kamarádek, výslechy svědků, rozhovory s jejich rodiči nebo komentáři na webových stránkách. Střídají se taky různe fonty písem. Výslednému dílku to dodává na čtivosti a jedinečnosti. Za zpracování si knížka rozhodně zaslouží pět hvězdiček z pěti.

grafické stránky se opět jedná o povedené dílko z dílny Omegy. Všitá záložka je samozřejmostí a i celková úprava je kvalitní. Výjimečně musím zmínit i jméno grafičky, která má na svědomí původní obálku - Erin Fitzsimmons. Sama autorka knihy paní Fitzsimmonsové v závěrečném doslovu děkuje. Nedivím se, jelikož obálka za pozornost opravdu stojí. Nicméně pochvalu si zaslouží i česká verze od Jiřího Miňovského, který se nejen vhodně inspiroval původním námětem, ale výslednému dílku dal navíc kapku originality. Rozhodně zaslouží obdiv. :) Korektura je až obdivuhodně kvalitní. Musím se přiznat, že jsem nenašla ani jednu chybičku. Stejně výborný je i překlad. Dobrá práce.
se zásti
Co se mi nelíbilo: Závěr. Nemůžu říct, že bych ho úplně odhadla, ale něco jsem tušila. Nepřekvapil mě. Myslím si, že u psychologických thrillerů je moment překvapení důležitý a u "Se záští" jsem překvapená nebyla. Děj byl sice napínavý a čtení mě bavilo, zároveň však tak nějak plynul na jedné vlně a nikam dál se neposouval. To, co nás od začátku knížky zajímalo, se na konci dozvíme, ale nic víc. Autorka neřeší, jaký je osud vedlejších postav a na některé méně důležité otázky nedostaneme odpověď vůbec. Například by mě zajímalo, kdo utřel krev ze země. (Nemůžu to více vysvětlit, abych nespoilerovala. Kdo četl, ten ví. :)) Malým negativem je i charakter hlavní postavy. Jill na mě místy působila strašně dětinsky a rozmazleně, na druhou stranu se v její situaci dá pochopit, že jedná příliš přecitlivěle. Příběh tím získal dojem realističnosti.

Přestože byl závěr předvídatelný a samotné téma knížky poněkud klišé, knížka se mi jako celek moc líbila. Jedná se o psychologický thriller, nejdůležitější tedy je práce s charakterem hlavní hrdinky a s tím si Eileen Cook pěkně vyhrála. Pitváme se v Jilliných vzpomínkách, názorech, myšlenkách,... Když o sobě hlavní hrdinka pochybuje, pochybuje čtenář s ní. Když je rozhořčená, jsme také naštvaní. Autorka výborně zvládá hru s emocemi. Jen je škoda, že se stejně pečlivě nevěnuje i ostatním postavám. Je skvělé, že si můžeme přečíst statusy od kamarádek nebo výpověď Jillina milence, jenže to o jejich osobnosti tolik nevypovídá. Ocenila bych alespoň závěrečných pár odstavců z pohledu těchto postav, kde bychom se dozvěděli, jak to s nimi nakonec dopadlo. Přesto byl Jillin příběh zajímavý a já si čtení opravdu užila. Nemohla jsem se donutit přestat číst, dokud jsem se nedostala na poslední stránku. Takhle pozdě do noci jsem už dlouho nečetla. :D Knížka je vhodná pro všechny věkové skupiny. Dospělým čtenářům bude možná Jill připadat trošku moc dětinská, ale její chování odpovídá jejímu věku a situaci. Pokud máte rádi ryze realistické romány, které vám budou ležet v hlavě ještě dlouho po dočtení, tak sáhněte po tomto dílku!

Knížka mi přinesla mnoho. Kromě toho, že jsem se dozvěděla zajímavé informace o lidském mozku, tak mě "Se záští" donutilo popřemýšlet nad skutečnou silou přátelství. Můžou se kamarádit dvě naprosto odlišné holky? Dá se kamarádkám věřit? Mohla Jill odhadnout, jak to vše nakonec dopadne nebo se tomu nedalo nijak vyhnout? I když nám novela ukazuje spíše temnější stránku přátelství, najdeme zde i kladné postavy, které nám dávají naději, že opravdové nezištné přátelství přeci jen existuje. ;) Věříte vy svým kamarádům?

Autorka recenze: Denisa Mišinová
Hodnocení: 92%