Recenze Shannarův meč - Terry Brooks

13. 11. 2016
slide web
Poklidný život nevlastních bratrů Flicka a Sheae Ohmsfordových naruší příchod starého dějepisce Allanona. Všechno co doposud znali a v co věřili se najednou změní. V žilách Sheae koluje krev dávných králů, díky tomu je Shea jediný, kdo může zničit Pána černokněžníků, mocného čaroděje s touhou zotročit celý svět. Teď se musí rozhodnout, jestli zůstane u svého poklidného života ve Stinném údolí, nebo se vydá na cestu, která ho může stát život. Musí se pokusit získat Shannarův meč, který jediný může Pána černokněžníků zastavit. Jenže Shea se necítí být hrdinou, dokáže obstát v těžké zkoušce?

Nakladatelství Omega se rozhodlo znovu vydat první díl trilogie Shannarův meč v novém kabátě. Musím uznat, že obálka se jim velmi povedla. Kniha si určitě své čtenáře najde.

Pak se znenadání kameny rozsvítily oslepující modrou září. Všichni tři mladíci si leknutím zakryli oči a o pár kroků poodstoupili, Shea kameny úžasem málem upustil. Ostré světlo postupně nabíralo na intenzitě a pronikalo mlhou tak, jako se to slunci za celou jejich cestu ani jednou nepodařilo. Elfíry změnily barvu z tmavomodré na bleděmodrou a oslnění cestovatelé byli doslova hypnotizováni jejich září. Koule světla vzlétla nad jejich hlavy, ustálila se a pak vystřelila jako kometa dál od udivené trojice. Letěla nalevo od směru, ze kterého přišli, přeřízla hustou, tmavou mlhu a zastavila se několik set metrů, možná skoro o celou míli od nich, těsně před obřími stromy Černodubí. Světlo se pár vteřin pohupovalo na místě, načež zhaslo a Sheae, Flicka a Meniona znovu obklopila tmavá mlha spolu s vlhkem a tři malé kamínky se znovu jen tmavomodře leskly.

Podstatnou část knihy zabírá popis Čtyřzemí, jeho historie, vznik ras, původ druhů a jejich vzájemného soužití. Seznámíme se s jednotlivými hrdiny, které se vydají na nebezpečnou cestu, která má zachránit svět. Postupně se dovídáme různá tajemství, které jsou spojená s historií země, dějepiscem Allanonem, nebo kouzelným mečem.

PA290077
Hlavní postavy jsou dobře vykreslené, jejich popisu se autor opravdu hodně věnoval. Navíc každý z hrdinů je jiný a to nejen z hlediska rasy, ale i povahy. Trochu mi vadilo jak lehce unikali z problémů, to bylo až nepřirozené. Nejvíc mě zaujal Menion princ z Leah, kterému byla věnována docela podstatná část knihy. Z lehkovážného princátka se postupně stával odpovědný mladý muž, který se dokázal postavit každému nebezpečí. Další velká postava byl Balinor, který bojuje nejen proti černokněžníkovi, ale i proti svému pomatenému bratrovi. Samozřejmě nesmíme zapomenout na Sheae a jeho bratra Flicka. Obyčejní mladí kluci, kteří najednou musí bojovat o záchranu světa. Mají strach, nevěří si, naštěstí díky prožitému dobrodružství získávají stále více sebedůvěry.

Terry Brooks se inspiroval Tolkienem. Pokud budete číst pozorně, najdete plno podobností. Nejen, že se jedná o nebezpečnou výpravu, kterou vede mocný a trochu tajemný muž, některé scény jako by doslova vypadli z Pána prstenů. Na záchraně světa se podílejí hrdinové různých ras, elfové, trpaslík i lidé. Podobností je opravdu hodně, ale příběhu to nijak neubírá. Má i tak své kouzlo.

Trochu mi vadila přemíra popisů. Prvních sto stran se mi nečetlo moc lehce. Autor se snaží vše pořádně vysvětlit. Popis historie, krajiny, jednotlivých situací, postav i bitev. Někdy je možné přeskočit i několik odstavců a přitom neztratíte přehled o tom co se v knize děje. Když dáte knížce šanci, určitě se postupně do děje začtete a budete se dobře bavit. Děj je čím dál napínavější, jedna akce následuje druhou a osudy jednotlivých postav jsou napínavé. Ke konci jsem už nechtěla přeskočit ani slovo.

Jedná se o prví díl trilogie. Dobrou zprávou je, že se chystá vydání i dalších dílů, máme se tedy na co těšit. V současné době je navíc natočen i seriál podle druhého dílu trilogie. Tak hurá do světa fantastiky.

Autorka recenze: Slavka Čubanová