Recenze Skrytá píseň - Valentina Nazarova (Marcela Pudichová)

24. 3. 2018
Skryta_pisen_3D

Moje zhodnocení:

Jednadvacetiletá Nika Lukina, která je původem z Ruska, studuje v Londýně marketing. Oplývá krásou a temperamentem a při pohledu na ni máte dojem, že jí nic v životě nechybí. Nika má však jedno tajemství. Když jí bylo třináct, její milovaná starší sestra Jenia zmizela v malém městečku ve střední Anglii. Nika se s tím, že se Jenia nikdy nenašla, už pomalu smířila. Jednoho dne však Nika shlédne video z festivalu ve Glastonbury, na kterém se při jednom koncertě rockové kapely mihne v pozadí její sestra přesně v den, kdy se navždy odmlčela. Nika se rozhodne využít moci sociálních sítí a vyvěsí sestřinu starou fotku na Facebook s krátkým příspěvkem, že její sestra kdysi zmizela a byla viděna naposledy jednoho červnového dne na festivalu v Glastonbury. Hned druhý den se Nice ozve sestřina nejlepší kamarádka Hannah. Na to se Nika vydává za Hannah do Notownu, kde bydlela i její sestra. Od té chvíle již nebude návratu a Nika se pustí se vší vervou do pátrání po své zmizelé sestře.

Skrytá píseň je debutovým románem ruské autorky žijící v Petrohradu Valentiny Nazarovy. Autorka vystudovala kreativní psaní na University of Northampton a je autorkou tří básnických sbírek. Pracuje v oblasti informačních technologií. Její největší vášní je rock a hudební festivaly, což se odrazilo právě v jejím románu.

Kniha začíná korespondencí mezi Nikou a její sestrou Jeniou prostřednictvím Messengeru na Facebooku. Tato korespondence neskončí ani tehdy, když se Jenia jednoho dne odmlčí a na zprávy své sestry Niky nereaguje. Zprvu je Nika vystrašená, že se sestra neozývá, poté naštvaná a nakonec smířená. Krátce po Jeniiném zmizení umírá jejich matka na rakovinu a Nika tak v krátké době ztrácí dva blízké členy rodiny. Otec se znovu ožení a už nikdy nebude nic jako dřív. Možná i proto se Nika rozhodne studovat v Londýně, daleko od otce, macechy a nevlastního bratra, s nimiž si nerozumí.

Obě sestry nejvíce spojovala právě rocková muzika, která byla jejím srdcím blízká a díky níž dokázaly vyjádřit své niterné pocity a náladu, která je v tu chvíli obklopovala. Nika se právě z toho důvodu rozhodne ke každé zprávě určené sestře, i přesto, že si je nejspíš nikdy nepřečte, napsat interpreta a song, který v tu chvíli vystihuje její citové rozpoložení. Krátce po příjezdu do Notownu se Nika setkává s Hannah, která jí předá krabici se sestřinými věcmi, v níž objeví iPod, který obsahuje Jeniina nejoblíbenější rocková alba, a od té doby ho nedá z ruky. Hudba je totiž pro Niku jako droga, bez níž si neumí představit život. Drží ji nad hlavou v nejtěžších chvílích a pomáhá jí vyrovnat se se ztrátou, která ji postihla.

IMG_20180323_134509
Kromě krásné obálky, která skvěle vystihuje samotný děj, mě zaujala i originální forma, kterou je příběh podán. Kniha totiž neobsahuje žádné kapitoly, jak bývá zvykem, ale pouze zprávy na Facebooku, které jsou jakýmsi monologem Niky a jsou určené její zmizelé sestře.

Nedílnou součástí příběhu je hudba, která je vlastně hlavní myšlenkou celé knihy. Děj je zcela postaven na ní a celým příběhem tak projde obrovské množství různých kapel, z nichž jedna bude hrát velice důležitou roli.

Autorka má skvělý vypravěčský talent. Už od prvních stránek je čtenář pohlcen příběhem, který je nasáklý dávným tajemstvím a spolu s Nikou bude po malých kouscích odhalovat, kdo vlastně byla Jenia, protože to zprvu není tak jednoznačné. Je možné, že Nika měla o své starší sestře mylné představy? Přece jenom, když se odloučily, bylo Nice třináct let a mohla si o sestře činit falešné iluze.

Skrytá píseň je napsána čtivým stylem, ději nechybí napětí ani překvapivé zvraty. Některé části mi však přišly natahované nebo dokonce zbytečné. Autorce se však povedlo skvěle vylíčit atmosféru zapadlých anglických městeček a venkovů, ale hlavně vyjádřit povahu místních obyvatel, kteří jako kdyby ustrnuli v čase. Všichni jsou téměř smíření s pochmurným místem, kde se nic neděje a kde doslova chcípl pes. I já jsem měla při čtení občas pocit, že nesu na svých bedrech tíži, která časem dolehne na všechny obyvatele. Dnes již zavřené, ale kdysi prosperující továrny s ponurými a temnými uličkami mi připomínaly město duchů.
IMG_20180319_092841
Co se týče celkového hodnocení, musím srazit jednu hvězdičku za ne moc povedený závěr. Zápletku považuji za zdařilou, ale celkové vyústění už tolik ne. Ke konci jsem měla pocit, že jsem se ocitla spíše v parodii, než ve skutečném příběhu. Autorka se bohužel nevyvarovala zbytečných klišé, která jsou pro tento žánr typická, čímž důkladně pohřbila pečlivě budovanou atmosféru, již stavěla prakticky od samého začátku. I přes těchto pár negativ se jedná o velice zdařilý debut a já budu pevně doufat, že se dočkáme dalších děl této mladé ruské autorky.

Kniha je napsaná ve stylu young adult literatury, avšak s detektivní zápletkou, u které můžete předpokládat, že bude bližší srdcím náctiletých čtenářů. Není to však tak jednoznačné, neboť žánr young adult je stále více oblíben i u starších čtenářů. Nicméně v prvé řadě si Skrytou píseň užijí všichni fanoušci rockové muziky a milovníci thrillerů, pro které je tato kniha jako stvořená. Skladby dokáží skvěle navodit správnou atmosféru a můžete se tak nechat unášet na vlnách kytarových riffů.