14. 9. 2017
Snaz_se_nedychat_3D
Po thrilleru Se záští, který jsem dočetla nedávno, jsem se pustila do dalšího příběhu, jehož ohlasy jsou velmi přívětivé.Snaž se nedýchat si nese nálepku psycho-thrilleru a slibuje kvalitní čtenářský zážitek, jaký jsme mohli prožít třeba u světoznámých děl Pauly Hawkins, a sice Dívky ve vlaku a Do vody. Kdo jste si přečetli recenze na zmíněné knihy od Pauly Hawkins určitě jste postřehli, že se mi ani jedno příliš nezalíbilo. Větší úspěch u mě sklidila Dívka ve vlaku, ale i tak jsem měla před čtením Snaž se nedýchat menší obavy. Co si budeme nalhávat, podobné thrillery poslední dobou volně padají z nebes a fanoušek tohoto žánru nestíhá číst. Je proto úžasné, když si může podle ohlasů vyhledat pouze ty příběhy, které nejsou psané přes kopírák a stojí za čtenářův čas (a peníze).

"Jacob se už tak dlouho bál. Strach, který pocítil, když zmizela Amy, nikdy tak docela neodešel, jenom se přelil na jiná místa. Hrozně se bál, že ho zatknou, a potom se bál, že nezatknou nikoho. Bál se ji vidět, a později se bál ji nevídat."
(úryvek z knihy str. 150)

Snaž se nedýchat mi vyrazila dech, což je trošku úsměvné vzhledem k jejímu názvu. Přečetla jsem spoustu komentářů, které se shodovaly s velkou podobností a charakteristickými rysy s výše zmíněnými knihami. Musím uznat, že je na tom část pravdy (přečtěte si anotaci). Mohli bychom se hádat, kdo je zde označen titulem hlavní postava, protože pro každého z nás to může být někdo jiný resp. můžeme se rozdělit na tři tábory. Jeden bude za hlavní hrdinku považovat nenapravitelnou alkoholičku Alex, která je novinářkou na volné noze, druhý tábor dá zase přednost stejně staré Amy, která by svůj život vedla určitě jinak a smysluplněji, kdyby nebyla již patnáct let v nemocnici na vegetativním oddělení, a ostatní by měli hlavního hrdinu Jacoba, který Amy i po tolika letech jako jediný pravidelně navštěvuje a mrzí ho, že jim nebyla dopřána jiná společná budoucnost než tato v nemocnici. Tyto jinak kruté osudy dvou křehkých žen a jednoho muže se náhodně spojí a vytvoří dojemný příběh o závislosti, přátelství, lásce, pravdě, bezmoci, ublížení a touze vyřešit zapomenuté.

"Ahoj, Amy, tady je Alex." V mírném chladu oddělení vzala Alex Amyinu ruku do své a uvědomila si, že se ji snaží zahřát.
(úryvek z knihy str. 280)

Napětí a zvídavost drží čtenáře bdělého již od první stránky. Je to stejné, jako když si slepíte prsty vteřinovým lepidlem a nemůžete je od sebe oddělit. Přesně tak kniha přitahuje vaše oči a mozek nedokáže odolat ve čtení vzrušujícího příběhu. Holly Seddon si s knihou dokonale pohrála, kapitoly rozdělila přesně tak, jak to udělat měla, aby podržela tajemnou atmosféru a házela čtenáři další a další sousto, ale ne celé, protože musíte pokračovat ve čtení, dokud vše ukryté neodhalíte. Snaž se nedýchat určitě není kniha na dlouhé večery, na stavy nudy, kdy nemáte co dělat, nic se vám nechce a čtení se jeví jako nenáročná aktivita. Na to pozor. Amyin příběh dokáže pohltit a ukradnout vám část dne, aniž byste si toho všimli. To, že čtete celou noc vám dojde až na poslední stránce, když se oklepete a budete další dlouhý čas přemýšlet nad tímto "smutným" tématem.

snaž se nedýchat
"Včera za mnou přišla Alex a tentokrát to bylo hezké. Přinesla s sebou hudbu a já si říkala Bože, nemůžu uvěřit, že tohle ještě nikdo neudělal. Bylo to jako vrátit se domů.

Kniha mi dala opravdu zabrat (v tom dobrém slova smyslu samozřejmě) a ještě nějakou dobu budu přemýšlet nad lidmi, kteří jsou ve stejně pochmurné situaci jako má hlavní hrdinka Amy. Pokud dokáže příběh své publikum "poznamenat" chápu to jako jasný důkaz skvělé tvorby. Odhalit osobu, která Amy tolik ublížila a odsoudila jí k životu na vegetativním oddělení, nebylo vůbec snadné. Věděla jsem, že to nemůže být prozrazeno hned na začátku, ale ani ne až na konci. Proto se mi moc líbí autorčin způsob, jakým nám nadhodila udičku. Kdo se jí chytí vyhraje nad "detektivkou" Alex, kdo udičku přehlédne, bude na konci dokonale překvapen. Ať už to pro vás dopadne jakkoli, Snaž se nedýchat vás uchvátí.

Všimli jste si, že knize uděluji plný počet bodů a přitom se mi nelíbí srovnání s knihami od Pauly Hawkins? Nevěřte všemu a nedejte pouze na recenze, co když i já plácám nesmysly? Není lepší si to ověřit? Mám jedinou výtku, a sice tu samou jako u několika jiných knih. Oranžové kolečko dejte grafikovi na čelo, jinak krásná obálka si takovou nálepku nezaslouží.

snaž se nedýchat