Recenze Snaž se nedýchat - Holly Seddon (Dominik Roubin)

6. 9. 2017
Snaz_se_nedychat_3D

Nedýchejte a čtěte

V roce 1995 se Amy Stevensová a její příběh staly zdrojem výdělku pro snad všechny noviny a zpravodajství. Patnáctiletá dívka s hezkou tváří, osobitou jiskrou, láskou k hudbě a vysněnou budoucností v novinařině se stala obětí brutálního útoku. Jako každý všední den se vracela domů ze školy. Domů už ale nedošla. O tři dny později byla nalezena s četnými zraněními, které jí způsobily vážně trvalé následky a připoutaly ji dokonce života na lůžko.

O půl druhého desetiletí později ji v nemocnici objeví reportérka Alex, které život v poslední době také ukazuje svou odvrácenou tvář. Dříve úspěšná novinářka v manželském svazku s pohledným policistou nyní pracuje na volné noze a její veškeré starosti a potřeby se smrskly na plnou sklenici červeného vína, ve kterém celý svůj předchozí život s úspěchem utopila. Zrovna píše článek o lidech ve vegetativním stádiu a vzpomene si na Amy a její příběh. Probudí se v ní snad poslední kousky novinářského ducha a rozhodne se o událostech z roku 1995 napsat článek a získat pro Amy spravedlnost. Hlavně ale musí zachránit sebe sama.

Příběh sledujeme pomocí krátkých kapitol z pohledu tří hlavních postav – Alex, Amy a Jacoba. Jacob s Amy před patnácti lety chodil. Byla jeho první láskou. Od té nehody za ní pravidelně chodí a sedá si k jejímu lůžku. Autorka nám v několika krátkých kapitolách odhalí i duševní svět Amy, která nemůže ovládat své tělo a neorientuje se v čase, takže jí někdy vrtá hlavou, proč za ní ještě spolužačky nepřišly, když se blíží diskotéka, nebo kde je její matka.

Hlavní předností knihy není komplikovaný děj protkaný zvraty a neustálým napětím, ale relativně jednoduchá zápletka, která je neuvěřitelně umě a poctivě vyprávěna. Díky tomu se podle mě pozná kvalitní spisovatel, že nepotřebuje temná místa, šíleného vraha, aby vás přilepil ke každé stránce. I přes to se kniha čte s neuvěřitelnou lehkostí, hlavně díky pestrému jazyku a skvělému překladu.

Druhým stěžejním bodem jsou komplexní hlavní postavy. Z pohledu Alex zabrousíme do každodenní nepěkné rutiny alkoholičky, pro kterou je jedním z ranních rituálů převlékání pomočené postele, nebo jak silné nutkání ji přisává k lahvi červeného vína. U Jacoba jsou to manželské problémy, které se s blížícím se narozením dítěte, neustále prohlubují. Ve většině kapitol, jsou v souvislosti se situacemi v jejich životě zmíněny vzpomínky, které sice s dějem úzce nesouvisejí, ale dokonale podporují představu, že postavy důvěrně znáte.

V neposlední řadě je pro mě investigativní pátrání na vlastní pěst daleko atraktivnější než důvěrně známé policejní postupy.

Snaž se nedýchat doporučuji všem fanouškům thrillerům a rád bych ještě dodal, že kniha naprosto předčila má očekávání.

Autor recenze: Dominik Roubin