22. 9. 2017
Snaz_se_nedychat_3D
Amy Stevensonová, patnáctiletá dívka, se jednoho dne nevrátí ze školy. O tři dny později je nalezena v zoufalém stavu a v bezvědomí. Její útočník nebyl nikdy dopaden. Tehdy, v roce 1995 to byla senzace, její andělská tvář se objevila ve všech novinách a zpravodajstvích. O patnáct let později, Amy, dávno zapomenutá, stále leží v nemocnici. Jednoho dne ji objeví Alex Daleová, bývalá reportérka, která momentálně píše nudný článek o lidech ve vegetativním stádiu. Vzpomene si na Amyin příběh a napadne ji, že by mohla po letech díky ní obnovit zašlou novinářskou slávu. Jediným problémem je to, že Alex je stejně ztracená jako Amy, nedokáže se totiž vzdát své další lásky - pití. Alkoholismus ji připravil o vše, o manžela, dítě i pověst dobré novinářky. Doufá, že se ji povede najít pachatele a postavit se opět na vlastní nohy. Pouští se tak do nebezpečného vyšetřování na vlastní pěst.

Nakladatelství Omega opět přichází s další atraktivní novinkou, tentokrát se opět jedná o psychothriller s názvem Snaž se nedýchat. Poslední dobou vydávají jedno kvalitní čtivo za druhým a tato kniha není výjimkou.

Snaž se nedýchat je autorčinou prvotinou, která se ihned po svém vydání stala bestsellerem. Holly Seddon je spisovatelkou na plný úvazek a momentálně žije se svým manželem v Amsterodamu, v domě plném dětí a domácích zvířat. Holly vyrůstala na anglickém venkově a již před dosažením dvaceti let začala publikovat v časopisech a na literárních webech. V létě vydala svou druhou knihu s názvem Don´t Close Your Eyes (Nezavírejte oči), přičemž české vydání vám přinese taktéž nakladatelství Omega.

A v čem je tato kniha tak skvělá? Autorce se povedlo z velice jednoduché zápletky vytvořit díky skvělému zpracování a vhodnému střídání vypravěčů výborný psychothriller, který vám nedovolí knihu ani na okamžik odložit a vy budete další stránku otáčet se zatajeným dechem. Pokud přidáte správnou dávku napětí, zajímavé postavy, složité životní příběhy a touhu po spravedlnosti, dokonalá kniha je na světě. Jednotlivé kapitoly vám servírují informace jen v tom množství, které je zrovna pro danou situaci potřeba a vy spolu s Alex dáváte dohromady střípek informace ke střípku, až vytvoří jednoduchý celek. To se v podstatě děje po celou dobu a vy tak máte pocit, že jste přímo veprostřed dění. Autorka občas sklouzne jen tak mimochodem do minulosti, která sice pro další vývoj případu není podstatná, ale vy tak máte dojem, že vám jsou postavy v knize o něco blíž. Tato kniha vás doslova pohltí a nepustí.

snaž se nedýchat
Hlavní postavy a jejich charaktery jsou vykresleny bravurně a vy máte pocit, že se vám tyto postavy zhmotňují přímo před očima. Amy byla obyčejná patnáctiletá školačka, veselá dívka, která milovala hudbu a tím, že potkala nesprávného člověka, byla ochuzena o kvalitní a normální život. Amy vám bude líto a budete si přát, abyste spolu s Alex dopadli jejího pachatele a poslali ho před soud. S Alex, bývalou novinářkou, po níž neštěkne už ani pes, to však nebude jednoduché. Její bývalý manžel, policista, který má novou rodinu a brzy se dočká nového přírůstku, na ni pohlíží skrz prsty a i když tvrdí, že už dávno dala alkoholu sbohem, nevěří ji. Alex se snaží na bolestnou minulost zapomenout, ale bohužel za vše si může sama. Pokud chce pachatele dopadnout, měla by se dát rychle dohromady a přestat pít, protože jinak by se mohlo stát, že Amy bude na svou spravedlnost čekat marně. Dalším vypravěčem, který je neméně zajímavý, je Jacob, bývalá Amyina dětská láska, která má samozřejmě už jiný život, manželku Fionu, která čeká jeho první dítě. Fiona však vycítí, že Jacob, který se stále neumí odpoutat od minulosti, k ní není zcela upřímný. Jacob se spolu s Alex vrhne do pátrání na vlastní pěst, které je nakonec zavede do míst, kde budou muset čelit něčemu, co jim vyrazí dech...

snaž se nedýchat
Přirovnání této knihy k Dívce ve vlaku je sice na místě, protože se v obou knihách potkávají více či méně podobné charakteristické rysy, ale troufám si tvrdit, že tyto dokola omílané nálepky mohou některého čtenáře naopak odradit. Mně osobně takové nálepky nevadí, ale čeho je moc, toho je příliš. Zkuste se tedy od tohoto přirovnání odpoutat a knihu brát jako samostatné a originální dílo, jelikož si to více než zaslouží. Myslím si, že pokud je nějaká kniha opravdu dobrá, najde si své čtenáře i bez toho, aniž by byla přirovnávána k jiným, leč podobným a úspěšnějším knihám.

Na prvotinu velmi kvalitní a zdařilé dílko, které se jistě dočká u čtenářů kladných ohlasů. Pokud jste tedy zvědaví, jak udělat z jednoduché zápletky originální a úspěšný psychothriller, dlouho neváhejte s jeho koupí. Vánoce se pomalu blíží a kniha je tedy i vhodným vánočním dárkem, kterým potěšíte nejednoho vášnivého čtenáře.

Autorka recenze: Marcela Pudichová