17. 11. 2017
Strom_lzi_3D 1

Tajemný skandál

Frances Hardinge dává svým dílem s názvem Strom lží tomuto heslu zcela nový rozměr. Není příliš časté, že bych souhlasila s tím, co je na obálce knih napsáno. Obvykle to vnímám minimálně jako zavádějící. Tato obálka je opravdu výjimkou. I já mohu říct, že příběh skutečně představuje brilantní, vzrušující a naprosto originální propojení mystiky, magie, víry, přírodních věd a ženskosti. A koktejl, který tak autorka vytvořila, nemá daleko k dokonalosti. Její námět má obrovský potenciál, jenž se jí podařilo velmi dobře uchopit a využít.

Hlavní hrdinkou je čtrnáctiletá dívka Faith Sunderlyová. Její otec, reverend Erasmus Sunderly, je uznávaným a proslulým přírodovědcem. A zdá se, že Faith podstatnou část jeho intelektu také podědila. Jenže devatenácté století nebylo dobou nakloněnou inteligentním ženám. Úspěšní a chytří mohli být pouze muži. U žen něco takového prostě nepřicházelo v úvahu.

„Mužská lebka je větší, což ukazuje, že je trůnem intelektu. Ženská mysl je něco úplně jiného. A svým způsobem je velmi rozkošná. Ale příliš mnoho intelektu by jí zkazilo a zdeformovalo.”

Faith však dychtí po vědě, zároveň nesmí dávat najevo, jak chytrá je. Ale nedokáže odolat své touze po informacích a vědomostech. Přinášejí jí jedovaté uspokojení a potěšení. Díky nim se cítí plná života. Jenže potom ji zbývá jediná možnost. Pokud se k nim nemůže dostat oficiální cestou, musí tajně pátrat, slídit a hlavně vytrvat. Možná jednou bude za svou vytrvalost odměněna. Třeba tím, že získá uznání od svého otce. Moc by si přála, aby ji pustil do svého světa. Světa vědy.

Celý příběh začíná tak, že rodina Sunderlyových se dostává do problémů. Otec čelí nějakému skandálu, o kterém Faith nic neví. Zatím. To se však změní, jakmile celá rodina uprchne na ostrov Vane. Samozřejmě pod záminkou, že otec zde bude zkoumat fosilie. Jenže na žádné takové výpravy s ním jeho rodina nikdy nejezdila. Něco se šušká… Něco se stalo… A Faith musí odhalit, o co jde. Tuší, že otec byl donucen se na nějaký čas stáhnout ze společnosti. Musí odhalit pravý důvod, který k tomu vedl.

„Pověsti jsou jako psi. Když před nimi utečeš, začnou tě pronásledovat.”

Jestli si myslíte, že Faith je nudnou intelektuálkou, tak jste skutečně na omylu. Je to totiž dívka se silnou osobností, která se jen tak nevzdává. Působí jako taková tichá voda. Jenže tichá voda břehy mele. Přitahují ji tajemství, mystika a věda. A ničeho z toho se nehodlá vzdát. A to ani za tu cenu, že bude celý svůj život čelit posměškům, bagatelizování, blahosklonnosti a ignorování. Také možná nikdy nenajde muže, který by ji jako vědkyni respektoval. Možná zůstane na ocet. Nebo to bude úplně naopak: vdá se a všechny její zásluhy budou připisovány jejímu manželovi. Kdo ví… Ona však udělá všechno proto, aby se své vášni mohla věnovat.

„Neviditelné. Ženy a dívky byly tak často neviděné, zapomenuté, zmiňované jenom dodatečně. Faith sama toho s dobrými výsledky využívala, aby se mohla skrývat všem na očích a vést dvojí život.”

Faith má štěstí v neštěstí. Důsledkem událostí, které zasáhnou celou rodinu Sunderlyových, je to, že se dostane k materiálům svého otce. A učiní velké odhalení. Nalezne Strom lží. Malou rostlinku, která je závislá na lžích. Ty totiž představují její potravu. Pokud chcete být odměněni jejími plody, musíte lhát. Ostatní samozřejmě musí vaší lži uvěřit. Tím, jak se lži rozšiřují, roste i tato rostlinka. Faith je velmi brzy jasné, že právě se Stromem lží souvisejí problémy, kterým čelí její otec. A Faith je teď jedinou jeho nadějí. Musí vyřešit všechny záhady a napravit křivdy. Co myslíte, dokáže to? Vše se stává napínavější tím, že Faith je žena. Bude pro ni obtížné, aby někoho získala na svou stranu. Ženám se přece nedá věřit. Kde by vzaly tolik cenných informací? Možná by měla raději trávit čas na čajových dýcháncích, jak se na mladou dámu sluší a patří.

„Vyber si lež, které ostatní budou chtít věřit. Nezapomeň, že lež je jako oheň. Zpočátku ji musíš hýčkat a živit, i když opatrně a jemně. Slabé dýchnutí nově zrozené plameny rozdmýchá, ale příliš silné fouknutí by je sfouklo.”

Musím uznat, že kniha Strom lží je svou tématikou naprosto unikátní. Celý příběh je velmi dobře propracovaný. Nemám pocit, že by v něm něco scházelo nebo naopak přebývalo. Myšlenky, na kterých autorka vše založila, jsou působivé a dokáží vás pohltit. Není to sice žádný napínavý thriller, i tak však jde o tajemný příběh plný vyšetřování a lží, které vše komplikují. A pozor, dojde i na vraždu. A jejím vyšetřovatelem je mladá dívka, která touží být vědkyní. Možná se vám zdá, že tato spojení nebudou dohromady fungovat. Tak tomu ale vůbec není. Pokud máte rádi příběhy propletené mystikou a tajemnem, budete z knihy nadšeni.

Autorka recenze: Ivana Nedošínská