Recenze Svatopluk Čech - Epochální výlety pana Broučka

13. 3. 2014
brouček
Epochální výlety pana Broučka tentokrát do patnáctého století, do Měsíce, Matěj Brouček na výstavě - to je celý název nového souborného vydání výletů pana Broučka od Svatopluka Čecha, o který se postaralo nakladatelství Omega. Při vyslovení tohoto krkolomného názvu zabloudí mysl nejednoho z vás do žákovských let, kdy v hodinách českého jazyka paní učitelka rozebírala dobrodružství tohoto svérázného hrdiny. Pojďme společně s panem Broučkem zavzpomínat na dětská léta.

Svatopluk Čech patřil mezi významné české spisovatele a básníky. Na svém kontě má velkou řadu básní a několik knih a povídek. Přesto zůstává jeho nejznámější postavou svérázný majitel pražského činžovního domu pan Matěj Brouček. Jeho dobrodružství přitahují i po více než sto letech stále nové čtenáře. Mimo jiné i díky tomu, že dnes patří Čechovo dílo mezi povinnou školní četbu.

Nejznámějším z trojice příběhů je bezpochyby Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století. S tímto příběhem se setkali snad všichni děti školou povinné. Matěj Brouček se v něm ocitá při jedné z cest ze své oblíbené hospody Na Vikárce v patnáctém století. V dalším příběhu historii vystřídá cesta na Měsíc a Broučkovo setkání s mimozemskými bytostmi překypujícími bujnou fantasií. Poslední příběh je i nejméně známý. Svatopluk Čech zde naplno využil dobovou výstavní akci konající se v Praze (obdoba dnešního EXPA).
Tato "trilogie" byla původně určena pro zábavné časopisy. Účel však měla už tehdy stejný - sloužit k pobavení a kritice měšťáků. Ve všech třech příbězích si autor zdařile bere na paškál mimo jiné zbabělost, dobrovolné poněmčování se a nestřídmost, prezentovanou samotným panem Broučkem. Kterou korunuje právě v posledním příběhu ze světové výstavy.

A právě kritikou zde autor vůbec nešetří a poukazuje na tehdejší běžné problémy, mezi které patřila bezcharakternosti a falešné vlastenectví. A právě vlastenectví se Svatopluka Čecha dotýkalo nejvíce, jelikož sám patřil mezi velké vlastence a angažoval se v řadě vlasteneckých listech tehdejší doby. A tak všechny nejhorší možné vlastnosti převtělil do osoby Matěje Broučka.

Autor tak ukazuje kontrast mezi statečnými a odhodlanými zastánci národa, oproti hamižné a snobské verbeži vtělené do pana Broučka. Nevědomost a zbabělost pana Broučka je místy až úsměvná natolik, že mu přesto držíte palce. Smutnější ale je, kolik ,,hrdinů" se objevuje i v dnešní době, hlavně po hospodách a internetových diskuzích. Myšlenka knihy tedy bohužel přežívá dodnes.

A právě díky své nadčasovosti si bude Svatopluk Čech získávat příznivce i nadále. Navíc kombinace fantasie, historie a satirického humoru dokáže pobavit opravdu velké množství čtenářů. Tak proč si toto kouzelné dílko nepřipomenout právě novým vydáním od nakladatelství Omega.
vylety_pana_broucka_3D
Hodnocení: 75%
Autorem recenze je Petr Čapek, blog autora najdete zde.