Recenze The Crown - Robert Lacey (Tereza Jílková)

16. 5. 2018
The Crown uvodka

Již delší dobu se (zatím okrajově) zajímám o historii a současnost britské královské rodiny. Především kolem královny Alžběty. A dost informací (i spekulací) přináší seriál The Crown z produkce Netflix. A nakladatelství Omega letos vydalo ilustrovaného průvodce právě k tomuto seriálu, i pod stejným názvem - The Crown. A právě tento průvodce bude hlavní rolí v dnešní recenzi.

Alžbětu Mountbatten zaskočilo, že její otec zemřel tak náhle. V žádném případě neočekávala, že na trůn nastoupí takhle mladá a bude muset vládnout natolik velké a mocné zemi. Korunovace proběhla v jejích pětadvaceti letech. Tou dobou byla již manželkou a dvojnásobnou matkou. Sledujte pouť ženy, která se naučila, jak panovat.

Zatímco se Británie snažila zotavit po válce, nová panovnice čelila svým vlastním problémům. Matka neuznávala její manželství. Strýc v exilu pochyboval o jejích schopnostech. Manžel nelibě nesl, že musel obětovat svou kariéru a příjmení. Mezitím se její vzpurná sestra zamilovala do nesprávného člověka, a tím ohrozila staletí trvající vazby mezi Církví a Korunou. Přečtěte si příběh o tom, jak Alžběta II. vynaložila veškerou svou snahu, aby zajistila, že se Koruna dostane na vrchol.

"Sirové, představuji vám královnu Alžbětu, vaši nezpochybnitelnou královnu."

Tahle bichle (neskutečně těžká, podotýkám) se pomalu, ale jistě stává jakousi kronikou pro milovníky britské královské rodiny, a zároveň doplňkem k seriálu, v němž tvůrci použili trošku nepravd. Kniha The Crown má tyto nepravdy, použité v seriálu, odhalit a vyvrátit a ukázat, co vlastně byla pravda a co ne.

Zpracování celé knihy je naprosto úchvatné. Protože to není jen kniha. Je to kronika královské rodiny. Obsahuje velké množství fotografií, ať už ze seriálu, nebo reálných fotografií královských příslušníků. Už jenom přebal knihy a desky jsou pompézní. Na přední straně je hlava představitelky seriálové Alžběty a za ní ve stínu je hlava pravé královny. Na zadních deskách je to přesně naopak, v popředí je hlava královny Alžběty a za ní její seriálová kopie. Vnitřek knihy je pak zpracován do takového magazínovského stylu. Uprostřed stránky je třeba úryvek věty, několik stránek je věnováno trošku vedlejším postavám, například jedna stránka je tu věnována fotografovi a kronikářovi Cecilu Beatonovi, kterému během focení královna prozradila, že je koruna hodně těžká. Anebo třeba Norman Hartnell, královský módní návrhář.

B55G1232-min

"Jsem si vědoma, že jsem obklopena lidmi, kteří se domnívají, že by mohli tuto práci dělat lépe."

V knize najde každý čtenář nepřeberné množství informací o královské rodině, doplněné zajímavými fakty z historie. Publikace je rozdělena do devíti částí, jako je devět částí první série seriálu. Každá jednotlivá kapitola se věnuje jednotlivým událostem ze seriálu, doplňuje informace, vyvrací fikce a předkládá podrobný náhled do královské rodiny. Ale nesetkáváme se zde jen s britskou monarchou, ale třeba i se sirem Winstonem Churchillem, jenž byl předseda vlády spojeného království.  O něm před nedávnou dobou vyšel samostatný snímek "Nejtemnější hodina". Strašně krásné fotografie v knize jsou okolo stránky 145 a dál, věnované kapitole 5, kdy byla Alžběta korunována na britskou panovnici. Jsou tam i reálné fotografie, jak vypadala, když se stala královnou.

Pokud máte rádi seriál The Crown, či se jen zabýváte britskou královskou rodinou, určitě po této knize sáhněte.

B55G1221-min
Autorka recenze: Tereza Jílková