Recenze Tomáš Baťa - Úvahy a projevy

2. 3. 2014

O čem přemýšlel Tomáš Baťa

Před nějakým časem jsem recenzovala knihu Švec, který dobyl světa, kterou o Tomáši Baťovi napsal jeho současník Evžen Erdély. Navnadila mě na nějaké další čtení o Baťovi a ze všeho nejvíc potom na knihu Úvahy a projevy, kterou vydalo nakladatelství Omega a stejně jako všechny ostatní své knihy ji opatřilo zajímavou obálkou – tentokrát s náznakem pop artu, což se mi líbí opravdu hodně.

Tomáš Baťa
Když jsem četla knihu od Evžena Erdélyho, dostala jsem do rukou vlastně převyprávěné "život a dílo" jednoho z nejúspěšnějších Čechů minulého století. Kniha Úvahy a projevy je pojatá úplně jinak. Jedná se o soubor nejrůznějších textů (článků, projevů, úvah...), které po sobě zanechal Tomáš Baťa a které pravděpodobně vůbec nevznikaly s úmyslem, že jednou vyjdou svázané hezky v jedné knize. Je na čtenáři, aby si z těchto fragmentů vytvořil příběh a sám jednotlivé útržky interpretoval.

Sbírka úvah a projevů

Publikace vyšla poprvé ve vydavatelství TISK Zlín v roce 1932, tedy v roce Baťovy tragické smrti, kdy se s ním a s jeho pilotem jen krátce po startu zřítilo letadlo, kterým měl odletět do nově otevírané pobočky ve Švýcarsku. V loňském roce se Omega rozhodla vydat soubor znovu. Podle anotace většina textů pochází z podnikového časopisu, který Baťa vydával, případně z dalších firemních materiálů.

Těžko hodnotit samotný obsah, protože naprosté většině není co vytknout. Většinu času, co jsem knihu četla, jsem byla fascinovaná Baťovou genialitou a houževnatostí. Tematicky jsou jednotlivé texty dost různorodé – v některých se Tomáš Baťa svěřuje se svým dětstvím, se svými začátky a postupným budováním baťovského impéria, jinde se pouští do národohospodářských úvah, popisuje své cesty do zahraničí nebo jen kritizuje stav českých blátivých silnic. Jeho rozpětí je opravdu široké, některé jeho příspěvky by mohly být poplatné i na dnešní dobu, jiné zase dnešnímu čtenáři o něco přiblíží prvorepublikový svět

Kniha má něco přes 320 stran a každá z nich je opravdu nabitá informacemi, Tomáš Baťa nepsal nic, co by nemělo význam. Musím říct, že čtení mě bavilo o něco víc než čtení knihy od Evžena Erdélyho, která čtenáři podává sice ucelenější přehled, ale zároveň i dobový pohled třetí osoby. Kniha Úvahy a projevy je "jen" sebranou sbírkou, ale pořád se jedná přímo o texty Tomáše Bati, tedy o bezprostřední sondu do jeho myšlenek a úvah, jakákoli interpretace potom závisí jen na vás.

Vysvětloval své kroky

Krátké články (většinou zhruba na jednu až dvě stránky) přímo vybízejí k tomu, abyste si knihu četli spíše po kouscích než najednou a také v ní klidně jen listovali, zastavovali se u zajímavých pasáží a pokaždé v knize objevovali něco nového.

Tomáš Baťa jde ve všech příspěvcích většinou bez obalu za jádrem sdělení, zároveň ale píše čtivě a zajímavě, takže si umím představit, že mohly být ve své době  dost oblíbené. Baťa se v nich snažil shrnout svůj pohled na svět, vysvětlit své názory a přesvědčení, díky čemuž se mu pak snadněji dosahovalo skutečných změn. Je velká škoda, že v dnešní době, kdy jsou možnosti publikování tak velké, se vrcholoví politici, ale i ředitelé firem tak málo snaží vysvětlovat své kroky lidem, kteří je pak zákonitě většinou nechápou.

Tomáš Baťa
"Tomáš Baťa povznášel Čecha ze ševce na Evropana... Baťu nelze napodobit jenom technicky, když to byl fenomén i duševní, kulturní... Myslím, že to byl nerozpoznaný utopista, jemuž však se pořádný kus sociální utopie podařilo uskutečnit."
Ludvík Vaculík (na obálce knihy)

Závěrem

Pokud byste se rádi dozvěděli něco bližšího o T. Baťovi a nevěděli, po které z knih sáhnout dříve, Úvahy a projevy vám můžu doporučit. Kniha Švec, který dobyl světa je sice také dobrý výchozí bod, protože díky ní dostanete naprostý a ucelený popis téměř všeho, co za svůj život Baťa dokázal. Prostřednictvím Úvah a projevů ale mnohem lépe pochopíte celou podstatu jeho názorů, což pro mě bylo ještě zajímavější. Můžete se tedy těšit na spoustu podnětů k zamyšlení, které by se pak obzvláště mohly hodit komukoli, kdo se někdy ocitne v nějaké vůdčí pozici.

uvahy_a_projevy_3D
Autorem recenze je Kateřina Brabcová.