Recenze Tři muži ve člunu -Jerome Klapka Jerome ( Jana Mádlová)

19. 8. 2014
tři muži
Tři muži ve člunu jsou klasickým humoristickým dílem, které v originálním znění vyšlo v roce 1889 a baví čtenáře po celém světě už přes sto let. O které klasické knize dnes můžete říct, že jste se u ní s chutí zasmáli? Která vás během příjemného letního odpoledne bavila a jejíž četba byla odpočinková a nenáročná? Moje odpověď zní Tři muži ve člunu. Svým britským humorem zpříjemnila jedno krásné letní odpoledne nejenom mně, ale i lidem okolo při mém častém předčítání humorných pasáží. O radost se musíme dělit, že.

Harris, Jiří a Jerome jsou tři staří kamarádi, kteří se cítí být nemocní a mají každou nemoc, o které jim někdo řekne, že existuje. Já bych spíš soudila, že mají trochu problémy s hypochondrií, nicméně oni to tak nevidí a naordinují si dovolenou. Dovolená to má být odpočinková a jelikož jsou to chlapi dobrodružní, dohodnou se na zapůjčení člunu. Během čtrnácti dní se chystají poznat krásy Temže a jejího blízkého okolí. Pes Montmorency, který se samozřejmě bude účastnit také, z toho ale nadšením neskáká. Jak on sám řekl:

"Pro vás, chlapíci, je to dobré, vám se to líbí, ale mně ne, to není nic pro mě. Krajina mě nebaví a nekouřím. Když uvidím myš, nebudete chtít zastavit a když budu chtít spát, budete provozovat ve člunu různá bláznovství a hodíte mě do vody. Podle mého názoru je to velká ztřeštěnost."
Nic naplat, byl přehlasován všemi třemi. Na výlet se tedy jelo a jelo se ve člunu a jelo se na Temži. Tři muži nemají nic lehké, a tak se i balení zásob na cestu stává tragikomickým aktem, jako v jejich případě i vše ostatní.

Kniha je vyprávěna z pohledu Jeroma a hlavní dějovou linii, putování tří mužů na člunu, protkávají Jeromovy vzpomínky na úsměvné chvíle, které se více či méně hodí pointou k současné situaci tří mužů. Tyto vzpomínky tvoří velkou část knihy a většinou jsou to ony, které vás rozesmějí.

Komické situace jsou vám podávány jak na běžícím páse, přesto ale nemůžete říci, že by se některé situace opakovaly a že byste si vyslechli ten stejný vtip na tisíc způsobů. Ačkoliv jsou tyto situace většinou poměrně bláznivé, můžete se s nimi setkat i ve vašem životě, obzvlášť, co se týče strýčka Podgera - toho má ve svém okolí snad každý. Humor je to milý a příjemný, takový, o který se budete chtít podělit s okolím pokaždé, kdy se někdo zeptá, čemu že se to smějete. Vlastně i když se nezeptá.

tři muži
Kniha i přes svoje stáří přináší zábavu i současným čtenářům a nic nebrání v tom, abyste si vychutnali atmosféru, kterou zažíval Jerome se svou partou. Je psaná čtivě, srozumitelným jazykem a stránky vám jen plynou pod rukama. Někdy bych ale vynechala pasáže, které se mi do stylu této knihy moc nehodily- popis dávné historie, která neměla s příběhem nic moc společného. Párkrát jsem také musela přimhouřit oči nad překlepy v textu, kdy byl z Montmorencyho najednou Monfmorency, což ale může být vtipné, pokud to zkusíte vyslovit nahlas.

Kniha je přehledně zpracovaná, na začátku každé kapitoly najdete podbody, které naznačují, co se v dané kapitole bude dít a určitě vás na první pohled nadchne propracovaná obálka. Klasické knihy v tomto obalu určitě přitáhnou více pozornosti,než v těch starších, nicneříkajících vydání.

Celkově se mi kniha velmi líbila, mám ráda tento styl humoru a přesně takový příběh by se měl číst během líných letních odpolední. Děj velmi rychle plynul, čímž máte knihu přečtenou za jedno odpoledne a tím se perfektně hodí na dovolenou, ale pokud si v zimě chcete připomenout něco příjemného z léta, tato kniha vám tuto atmosféru ráda poskytne. Po přečtení jsem si párkrát knihou jen tak prolistovala a vždycky našla pasáž, u které jsem se znovu zasmála. Tuto knihu doporučuji všem, kteří mají rádi britský humor a vůbec humor všeobecně.
tri_muzi_ve_clunu_3D
Autorem recenze je Jana Mádlová, blog autorky najdete zde.