Recenze Václav Čtvrtek - Lev utekl(Wolf Draven's Dream Bookshelves)

Rok vydání: 2013
Vazba: vázaná
Počet stran: 96
Žánr: Dětská literatura
Mé hodnocení: 5/5

Anotace

Kniha známého spisovatele Václava Čtvrtka vypráví o třech dětech, které se z cirkusu rozhodnou zachránit opuštěného lva a několik opic. Václav Čtvrtek se proslavil zejména scénáři k Večerníčkům, jako byl Rumcajs nebo Křemílek a Vochomůrka. Kniha „Lev utekl“ patří k jeho prvním publikovaným knihám pro děti. Poprvé vyšla roku 1948 a podruhé a naposledy roku 2000, proto již nastal čas, vydat knihu znovu pro pobavení dnešních dětí.

Dětská knížka s názvem Lev utekl věhlasného spisovatele Václava Čtvrtka vypráví o malém Honzíkovi, který se jednoho dne cestou ze školy podivuje nad tím, jak na drnovém plácku, kde stává obyčejně jen opuštěná hruška, vyrostl najednou jakoby ze země cirkusový stan se žlutým a modrým praporkem na špičce. U něj stojí ještě tři vozy na nízkých kolech. První má vzadu přímo zázračné schůdky, které sjedou k zemi, když se zatáhne za páčku. Při druhém zatáhnutí zase vylétnou zpátky nahoru.

Druhý vůz je červeně a zeleně omalovaný a není na něm vidět žádné okénko, ale zevnitř je slyšet spousta škrabotu, kvikotu a rámusu.
Třetí vůz je silně zamřížovaný a sedí v něm lev.

Honzík je z cirkusu nadšený, stejně tak jeho mladší sestřička Mánička, která se pomalu loudá za ním. Honzíkův kamarád Pepík ale hned vše zkritizuje, protože podle něj je to velmi mizerný cirkus – stan na spadnutí, pár opic a vypelichaný lev. Za tato slova si vyslouží pohlavek od smutného cirkusáka, který Honzíka s Máničkou povozí na ramenou a odpoklonkuje se pryč a cirkus nechá svému osudu.

Cirkus zůstane dočista opuštěný a zvířátka mají už na první pohled strašný hlad. Děti se radí, co dělat. Chtějí vymyslet program, který by přilákal platící lidi, ale zjistí, že toho sami moc neumí. Mánička neumí tančit, Honzík neumí čarovat a Pepík si ublíží při pokusu o šaškovský výstup.

V noci děti spí a i ve snu přemýšlí, jak zvířátkům pomoci. Honzík se náhle probudí a ptá se na radu Petra – svého panáka z hadrů a pilin. Ten mu poradí, že ve městě sice moc k jídlu pro lva nenajde, ale na venkově či v lese by tomu mohlo být jinak. Honzík na nic nečeká, obleče se, vezme si provázek jako vodítko na lva a vydá se k cirkusu. Společně se lvem se vydává na dobrodružnou cestu za potravou.

Také Máničce se zdají sny o tom, jak nakrmit opičky, i ona se probudí ještě za tmy a vydá se v noci tajně do cirkusu vysvobodit opičky. Ale ukočírovat devět hladových neposlušných opiček není žádná sranda. Jedna z nich ukradne Máničce z vlasů mašli a zmizí v dálce. Mánička se vydává za ní a taky ji čeká nejedno dobrodružství.

Ráno se Pepík vydá k cirkusu, a jaké je jeho překvapení, když jej najde úplně prázdný. Hned vše běží oznámit strážníku Filkovi, kterému se přezdívá Punčoška, protože neustále plete punčochy a u toho ho napadá rozluštění záhad a vždy vše vypátrá a vyřeší. Tentokrát ho ale čeká několik velmi zapeklitých případů. Podaří se mu přijít na kloub záhadě opuštěnému cirkusu i ztracených dětí?

Tato velmi milá dětská knížka je obohacena o nádherné ilustrace od Ondřeje Sekory, který se proslavil především ilustracemi ke knížkám s Ferdou Mravencem v hlavní roli. Při čtení jsem se úplně vrátila do časů bezstarostného dětství a příběh si opravdu moc užila. Stejně nadšená byla z příběhu i moje malá neteř, která u nás zrovna byla na návštěvě a které jsem knížku předčítala. Nechala se dočista strhnout dobrodružným dějem a kromě občasného smíchu, když jsme narazily na nějakou vtipnou pasáž, napětím ani nedutala.

Osobně jsem měla jako dítě knihy Václava Čtvrtka velmi oblíbené a ráda jsem se k nim vracela. Musím se přiznat, že tahle mi v dětství nějak unikla, ovšem nikdy není pozdě to dohnat.

Tuto nádhernou a roztomilou knížku doporučuji převážně dětem, ale také jejich rodičům a všem ostatním, kteří se rádi vrací (alespoň ve vzpomínkách) do dětství a nepohrdnou milým i když značně neskutečným příběhem.

Velice děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí tohoto skvostu k recenzi.

lev_utekl_3D
Hodnocení: 5/5