Recenze Vadná - Cecelia Ahern (Lucie Horčičková)

17. 1. 2017
vadná
Oficiální anotace

"Celestine Westová má skvělý život. Je vzorná dcera i sestra, spolužáci i učitelé o ní mají jen dobré mínění a ona sama randí s okouzlujícím Artem Crevanem. Ale pak se Celestine dostane do situace, ve které musí udělat zásadní rozhodnutí. Poruší pravidla a nyní musí čelit důsledkům. Mohla by být obviněna, odsouzena a označena jako VADNÁ.

Ve svém dechberoucím debutu pro dospívající čtenáře líčí autorka několika bestsellerů společnost, pro kterou je na prvním místě dokonalost ve všech směrech a jakýkoliv nedostatek či VADA jsou potrestány. A v této společnosti musí mladá dívka udělat rozhodnutí, které ji může stát vše..." (zdroj: Vadná, Cecelia Ahern)

Medailonek autorky

Cecelia Ahern je úspěšná a oceňovaná autorka řady románů pro dospělé. Podle knih "PS:Miluji tě" a "S láskou Rosie" vznikly filmy. První román také získal za nejromantičtější příběh roku 2004/2005 cenu Passionate Pen Honour udělovanou britskou veřejností v rámci Valentýnských cen (Valentine´s Day Awards). Cecelia Ahern byla zároveň nominována v kategorii Objev roku Britských knižních cen (British Book Awards). V roce 2008 byla oceněna při udělování cen úspěšným ženám roku (Glamour Women of the Year Awards) v Londýně jako nejúspěšnější spisovatelka. Vadná je její první román určený hlavně pro dospívající čtenáře. Žije v Irsku. (zdroj: Vadná, Cecelia Ahern)

"Tuhle knihu jsem psala plná hněvu, lásky i vášně.
Každé slovo a každá emoce mi vycházely přímo ze srdce."

Na skok v kůži hlavní hrdinky

Jmenuji se Celestine Westová. Žiji se svými rodiči a dvěma sourozenci (bratrem a sestrou) v rodinném domě, který se nachází v luxusní čtvrti městečka Humming. Naše město se mi moc líbí, nachází se v údolí obklopeném horami, na jedné z nich stojí highlandský hrad, dominanta našeho města. V našem těsném sousedství stojí domy Crevanových a Tinderových. Nedávno jsem začala chodit s pěkným klukem, kterého znám již od dětství, ale nikdy dřív jsme o našem vztahu blíže nepřemýšleli. Má nádherné modré oči, je vtipný, zkrátka je mi s ním dobře. Jmenuje se Art Crevan. Velmi dobře se znám i s jeho otcem, Boscem Crevanem. Artův otec zastává velmi vysokou funkci, je zaměstnán jako soudce. Většina lidí z něj má strach a drží si od něj odstup. Já jej jako hrozbu nevnímám, jak bych mohla? Vždyť je to otec mého přítele. S Artem si užíváme každou společnou chvilku, často se spolu vydáváme na noční procházky a plánujeme společnou budoucnost na univerzitě. Přála bych si studovat matematiku, Art zase přírodní vědy. S Artem se kamarádíme již od dětství, sedíme spolu i v lavici... všechno bylo tak dokonalé až do té osudné cesty do školy...

"Chápu rozdíl mezi tím, co je správné a co špatné. Znám pravidla.
Jenomže teď mi připadá, že najednou nejsou tak jasná."

... teď sedím v cele předběžného zadržení, je mi pěkně na nic. Mám strach. Nevím, co se mnou bude dál. Označí mě za vadnou? Vždyť jsem dokonalá, nikdy jsem neudělala nic špatného, vždycky jsem dodržovala pravidla... Nemůžu být vadná, vždyť chodím se synem vrchního soudce Výboru! Paradoxem je, že mi za můj čin hrozí nejvyšší možný trest v historii celého Výboru. Můžu přijít úplně o všechno, o svůj běžný život, o Arta... Co mám dělat? Jak se mám rozhodnout? Mám říct pravdu a o všechno přijít, nebo zalhat a po celý zbytek života si to vyčítat? Celé je to nějaké divné... Moje sestra ani Art mě tu ještě ani jednou nebyli navštívit, dokonce jsem se dozvěděla, že pro mě oba odmítli svědčit. Co se to děje?

"Mí rodiče chtějí, abych lhala. Chtějí, abych řekla, že to, co jsem udělala, bylo špatně.
Jenomže lžou jenom vadní. Takže abych byla propuštěna na svobodu, musím se napřed stát vadnou.
To nedává smysl. Není v tom žádná logika..."

Recenze Zátoky papírových lodiček

V dnešní recenzi Vám představím knihu, která se mi zaryla hluboko do srdce. Knihu, jejíž příběh mě naprosto uchvátil. Knihu, která v sobě ukrývá zajímavé poselství. Knihu, na kterou nedokážu přestat myslet, ke které se ve svých myšlenkách musím neustále vracet... Měla jsem ji přečtenou za tři večery, které se protáhly do hodně pozdních hodin. Cecelia Ahern pro své čtenáře přichystala opravdu neuvěřitelně poutavý příběh, od kterého se nelze odtrhnout, člověk by jej nejraději přečetl na jeden zátah. Jen kdyby ten den měl více hodin... Velmi zajímavá je též skutečnost, že se jedná o úplně první autorčinu knihu určenou prvotně náctiletým čtenářům. Autorka věnovala knihu svému otci.

Kniha "Vadná" vyšla v anglickém originále "Flawed" roku 2016. O český překlad se postarala Zuzana Halamíčková, přičemž tento román vydalo v listopadu loňského roku Nakladatelství Omega. Tento román nese typické prvky žánru young adult/new adult, cílovou skupinou by tedy měli být zejména náctiletí. Knihu bych rozhodně doporučila též čtenářům, kteří již onu věkovou hranici překročili, domnívám se, že spoustu z nich tento příběh zaujme, stejně tak jako tomu bylo u mě. Já si tuto knihu naprosto a beznadějně zamilovala a nedá mi spát, dokud se mi do rukou nedostane český překlad druhého dílu.

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Ačkoliv kniha na svých deskách nese název "Vadná", nenechte se zmást.
Na jejích stránkách se ukrývá dokonalý příběh, který čeká jen na to, až si svůj výtisk otevřete :)

Autorčin román je rozdělen do 66 kapitol, které jsou značeny velkými tučnými číslicemi. Kapitoly jsou krátké, ta nejdelší nepřesahuje délku 6 stran. Mně toto členění naprosto vyhovuje. Kniha je psána v -ich- formě, přičemž příběh je vyprávěn slovy hlavní hrdinky - Celestine. Mimo několika málo drobných překlepů, které se vyskytují téměř v každém prvním vydání kterékoliv knihy, nelze tomuto dílu po stylistické stránce nic vytknout.

"Vadný: mající vadu, nedokonalý, chybný, defektní, poškozený, zdeformovaný,
nezdařilý, neúplný, porušený, nesprávný. (O člověku) mající charakterové nedostatky..."

Nejprve se podíváme na obálku. Česká verze s verzí originální nemá nic moc společného. Originál vsází na minimalismus a kouzlo kontrastu, nachází se na něm dívka s tmavou pletí oděná do bílé barvy. Není pochyb, že touto dívkou je hlavní hrdinka - Celestine. České vydání se pyšní matným přebalem v decentní béžové barvě. Nachází se na něm dívka s doširoka otevřenýma očima, která má dlouhé rozpuštěné kudrnaté vlasy. Grafik slečně nadělil otevřená ústa, kterými zamýšlel pravděpodobně vyjádřit šok, překvapení nebo skandál. Každopádně, dívka má přes ústa umístěnou červenou pásku s nápisem "vadná". Páska má lesklé provedení, písmena mají lehce vyvýšené obrysy, tudíž si nápis lze "přečíst" též hmatem. Jméno autorky je poté umístěno po pravé straně obálky v její horní straně ve svislém směru. Pod přebalem se ukrývá kniha v pevné vazbě, přičemž narazíte na úplně stejné vyvedení, které je na přebalu. Totožnou ilustraci poté naleznete i na první a poslední dvoustraně knihy. Domnívám se, že grafik české obálky se snažil knihu přiblížit již zmiňované cílové skupině. Obálka na mě svým způsobem působí též lehce pop-artově.

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Kniha "Vadná" není první knihou, kterou jsem od Cecelie Ahern četla, s autorkou jsem již měla možnost seznámit se prostřednictvím její skvělé knihy P.S. Miluji Tě. Mnozí z Vás zajisté znají stejnojmenný romantický film, který byl na motivy této knihy natočen. Měla jsem tedy již nějakou představu o kvalitě autorčina psaní.

Hlavní postavou young adult románu "Vadná" je sedmnáctiletá dívka, Celestine Westová. Celestine má po otci tmavou pleť, oči i vlasy. Zajímavostí je, že její matka je běloška. Naše Celestine je povahou velká detailistka a perfekcionistka, která miluje matematiku, definice, vše potřebuje mít logicky odůvodněné, ráda čte, cestuje, je velmi bystrá a chytrá, zodpovědná a nikdy neporušuje žádná pravidla. Zkrátka dcera, na kterou musí být každý rodič pyšný. Žije se svou rodinou v krásném domě ve slušné čtvrti, která patří k těm luxusnějším. I ve škole je naprosto bezproblémová, slušná, učitelé i spolužáci o ní mají jen to nejlepší mínění a dospělými je dávána všem svým vrstevníkům za vzor. Užívá si života, prožívá první lásku, nic zásadního ji netrápí. Na počátku knihy na mě působila v některých pasážích jako puberťačka, jejíž největší starostí je, co si obleče na sebe. Poté se však dostane do situace, ve které musí učinit zásadní rozhodnutí, přičemž samozřejmě následně musí čelit jeho důsledkům...

Vývoj Celestininy postavy byl pro mě nesmírně zajímavý, autorka tento progres vylíčila velmi poutavě.
Celý její život a částečně i povaha a vystupování se v průběhu děje otočily o 360 stupňů,
na konci knihy Celestine působí již mnohem dospěleji a vyrovnaněji, uvědomuje si, co od života chce...

Nyní bych Vám ráda nastínila, o čem tato kniha pojednává. Příběh se odehrává ve skutečném světě, nejedná se o žádné sci-fi. Časově není román nikterak vymezen, každý čtenář si jej může dle své libosti zařadit do přítomnosti, blízké minulosti či klidně i budoucnosti. Na počátku děje se s Celestine setkáváme v městečku Humming. Autorka na počátku knihy šikovně zakomponovala úvodní představení většiny hlavních postav, které sezvala na společnou večeři k příležitosti každoroční oslavy Dnu Země. Představí Vám zde hlavní hrdinku (Celestine), její rodiče, bratra, sestru, přítele.. a též je zde čtenáři představena jedna z hlavních mužských postav - soudce Bosco Crevan. Na první pohled zde není nic zvláštního, klidně by to mohlo být i Vaše město...

Co je však zvláštní, je společenský systém, který v těchto končinách funguje. Pro společnost je na prvním místě dokonalost, a to ve všech svých podobách. Sebemenší nedostatek či vada jsou tvrdě trestány. Co se týče orgánů trestního řízení, které zde působí, naleznete zde policii i soudy. Policie i soudy se zabývají řešením zločinů, stejně tak, jak to všichni znáte ze svých životů. V městečku Humming však mají jednu organizaci navíc. Touto organizací je Výbor, který však nenahrazuje úlohu soudu, nezabývá se zločiny, ale vadami v lidské povaze. Jeho úlohou je vyslýchání jedinců obviněných z toho, že jsou vadní, což znamená, že se dopustili nějakých morálních či etických chyb. Obvinění jsou poté souzeni podobně, jako tomu bývá u soudu. Nejdříve jsou v zadržovací cele, poté následují soudní přelíčení, která zahrnují výslech obviněného, svědectví jeho rodiny a též svědků, kteří byli danému incidentu, za který je obviněný souzen, přítomni.

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
"Nezáleží na tom, čeho jste se dopustili. Jakmile je někdo prohlášen za vadného,
už mu to nikdo neodpáře. Zůstane vadným až do smrti. Důsledky jediného pochybení nese
po zbytek života. Jeho trest slouží ostatním jako varování, aby
nejdříve mysleli a teprve potom jednali..."

Poté, co je občan shledán vinným, je mu na tělo vypálen cejch ve tvaru písmene "V" na jedno z pěti míst na těle dle toho, jakého prohřešku se dopustil. Takto ocejchovaný jedinec nejde do vězení, vrací se zpět do svého původního života, přičemž se však musí řídit určitými pravidly a omezení (například dodržování večerky, zvláštní sedadla v autobuse, zvláštní jídelníček, život v nuzných podmínkách, zákaz cestování, zákaz sdružování se s ostatními vadnými), musí nosit na rukávu pásku s červeným písmenem "V" a je podrobně sledován dohlížitelem, který je mu Výborem přidělen. Pokládáte si otázku, za co může být běžný člověk označen za vadného? Příkladem je například překročení běžné morální hranice, nevěra, drobné podvody, poskytnutí pomoci "vadnému". Na vadné je poté společností pohlíženo s odporem a běžní občané mohou jít do vězení za to, že jim pomáhají. Cílem celé země a Výboru je tedy morálně a eticky bezchybný společnost, ze které jsou vyloučeni "vadní" jedinci.

"Vadní sice nejsou zločinci, ale každý, kdo vadnému pomůže, riskuje, že ho zavřou..."
"Se zločinci se zachází lépe než s vadnými, odsedí si trest a jsou volní. Vadní takto žijí až do smrti..."

Domnívám se, že co se týče cejchování, autorce se perfektně podařilo propojit konkrétní prohřešky s místy na těle, na které se vypaluje cejch. Cejchování je označení vadných osob, které slouží jako odstrašující případ pro ostatní lidi.Příkladem zmíním například situaci, kdy je člověku, který o důležité věci lhal, vypálen cejch na jazyk. Musím se přiznat, že v prvních kapitolách knihy se mi smysl Výboru celkem i zamlouval, líbilo se mi, že se lidé vzbouřili proti zkorumpované vládě. A možná by nebylo od věci, kdyby se i v reálném světě zlodějům vypalovaly cejchy na ruce nebo byly jiným způsobem označeni, například tetováním, aby se před nimi měl každý na pozoru :) Postupem času však přijdete na to, že se prvotní účel Výboru poněkud zvrhl... Z cejchovací místnosti a samotného procesu cejchování jsem měla neuvěřitelně nepříjemný pocit, cítila jsem se stísněně, což jen potvrzuje skvělou autorčinu dovednost vtáhnout čtenáře do děje a přenést na něj emoce svých knižních postav.

Co se týče důvodu, kvůli kterému byla Celestine postavena před Výbor, každý čtenář mi dá jistě za pravdu, že za svůj skutek měla být společností spíše pochválena a dávána každému za příklad. Velmi zajímavé bylo sledovat její myšlenkové pochody, když se rozhodovalo o budoucnosti, která měla ovlivnit celý zbytek jejího života. Celestine byla postavena před volbu, zda si stát za svým rozhodnutím nebo lhát a prohlásit svůj čin za chybu. Jak to s Celestine dopadne? Zachrání se nebo ji dožene černé svědomí a strach, že místo ní bude potrestána nevinná osoba?

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
V této chvíli přichází čas, abych Vám představila některé z dalších postav, které v knize vystupují:

1) MATKA CELESTINE - jedná se o sebevědomou ženu, která je vždy dokonale upravena, nenaleznete na ní žádnou chybičku či vadu na kráse. Jednotlivé kousky jejího oblečení jsou vždy perfektně sladěny, odívá se jen do těch nejluxusnějších značek. Vždy má dokonalý účes i make-up. Pyšní porcelánovou pletí, blonďatými vlasy a modrýma očima. Ačkoliv má tři děti, má perfektní postavu, živí se jako modelka, která o pracovní zakázky rozhodně nemá nouzi. Bohužel je trochu povrchní, podle vzhledu soudí též ostatní lidi. S Celestine mají krásný vztah, matčina láska se projeví zejména v těžké situaci, do které se rodina dostala...

2) OTEC CELESTINE - autorka se mu podrobněji nevěnuje, líčí jej však jako láskyplného otce, který se stará zejména o bezpečnost své rodiny, přičemž je zaměstnán jako ředitel televizní stanice s nepřetržitým provozem.

3) SOUROZENCI CELESTINE - starší sestra JUNIPER a mladší bratr EWAN. Autorka se věnovala podrobnějšímu popisu pouze Juniper, která je o necelý rok starší než Celestine a je jejím pravým opakem, co se povahy a vystupování týče. Jsou doslova jako oheň a voda. Největším problémem Juniper je, že rychleji mluví, než přemýšlí. Je však odvážná, samostatná, ráda cestuje, má ráda sport, ráda provokuje, je vzpurná, do své rodiny moc nezapadá...

4) ART CREVAN - Celestinin přítel, kterému autorka přidělila krásný vzhled, jedná se o modrookého blonďáka, který má rošťácký pohled, umí se dobře bavit a užívat si života, je vtipný, dokáže odlehčit jakoukoliv situaci.

"Pro mě je Art jako světlo, prozáří každý kout." - Celestine

5) BOSCO CREVAN - vrchní soudce Výboru, jeden z nejmocnějších mužů v celé zemi, který rád obviňuje lidi před kamerami. Patří mu většina médií, ovlivňuje tisk, má potřebu vše ovládat a o všem vědět. Celestine k němu má zpočátku velmi kladný vztah, obdivuje jej, řadí se k jeho největším zastáncům. V průběhu děje se však její vztah k jeho osobě rapidně mění. Tato postava mi byla od začátku knihy nesympatická. Autorka jej líčí jako zlého člověka, který se všude ohání svou mocí, nahání lidem kolem sebe hrůzu.

6) CARRICK - nejzáhadnější postava celé knihy, jejíž totožnost a původ se autorka rozhodla prozradit až na samém konci knihy. Carrick je v přibližně stejném věku jako Celestine, setkají se v cele předběžného zadržení. Jedná se o problémového a umanutého mladíka, který je urostlý, má široká ramena, černé oči a celkově vypracované tělo. Na první pohled působí drsně. Co když se však pod tvrdou slupkou skrývá měkké srdce?

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Velmi se mi líbilo prostředí, do kterého autorka svůj příběh zasadila. Zejména tedy sídlo Výboru, které umístila do budovy highlandského hradu, který prý v minulosti býval sídlem králů a nyní v něm sídlí též historické muzeum. Dokážu si živě představit, jak by tento krásný hrad vypadal v noci, kdy je je všech stran osvětlen reflektory. Domnívám se, že Výbor umístila autorka právě na toto místo, aby mu dodala na důležitosti, aby vyzdvihla jeho smysl. Autorka uvádí, že městečko Humming, ve kterém se náš příběh odehrává, je opravdu překrásným místem, do kterého pravidelně proudí davy turistů, nachází se zde velkolepé mosty a pohádkový hrad.

Za vydařenou považuji též skutečnost, že autorce se perfektně podařilo popsat veškeré záležitosti související s životem "vadných" a též soudní proces, při kterém se daní jedinci za "vadné" označují. Zacházela opravdu do těch nejmenších podrobností a dle mého názoru na nic podstatného nezapomněla. Co se týče například cesty z cely předběžného zadržení do soudní síně přes dlážděné nádvoří, chvílemi jsem to díky autorčiným poznámkám vnímala až jako nějaké gladiátorské hry. Co se týče navození atmosféry a vyvolání emocí, autorka prostě umí, zde je její parketa.

"Nejbolestivější okamžik mého života byl zároveň chvíle, kdy jsem prokázala nejvíc síly a odvahy..."

Perfektně se autorce též podařilo nastínit čtenáři kontrast mezi Celestiným životem před a po její "zkušeností" s Výborem. Před tím měla dokonalý život, perfektního přítele, byla oblíbená, měla spoustu přátel. Nyní se na ní všichni dívají skrz prsty, musí se řídit přísnými pravidly, její malý bráška se jí bojí, má problémy ve škole, učitelé ji odmítají učit, spolužáci ji šikanují, nikdo se s ní nebaví, v neposlední řadě musí čelit náhlé nevítané pozornosti médií... Navíc pořád nedokáže z hlavy dostat toho záhadného kluka z cely předběžného zadržení. Čím víc se o něm dozvídá, tím více ji to k němu táhne... a stejně tak i mě :)

Dle mého názoru bylo autorčiným spisovatelským záměrem vzbudit ve čtenáři lásku ke své rodině, připomenout mu, že zdraví a štěstí členů rodiny by vždy mělo být na prvním místě, stejně tak jako vzájemná podpora mezi jednotlivými členy. Celestine měla na rodinu, kterou ji autorka vysnila, opravdu neuvěřitelné štěstí. Komplikovanější byl pouze její vztah se starší sestrou, Juniper.

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Tento knižní počin Cecelie Ahern hodnotím velice kladně, dokázala mě vtáhnout do příběhu a nepustit až do jeho konce. Následně mi potom prostřednictvím otevřeného konce zanechala milion nezodpovězených otázek.

Server goodreads.com uvádí, že v dubnu letošního roku vyjde v originálním znění pokračování knihy "Vadná", které ponese název "Perfekt" (Dokonalá/Perfektní). Níže se můžete podívat na plánované obálky anglického a německého vydání. Nezbývá tedy doufat, že se i my brzy dočkáme českého překladu :)

Další věc, ze které bude mít zajisté spousta čtenářů radost, je skutečnost, že kniha "Vadná" s velkou pravděpodobností získá též svou filmovou podobu. Filmová práva na román Cecelie Ahern získala společnost Warner Bros. O produkci filmu by se měli postarat Wendy Finerman a Michelle Chydzik. Jedná se mimochodem o stejnou produkci, která působila i u filmu P.S. Miluji tě, který má svou knižní předlohu též v knize autorky Cecelie Ahern. Hlavní role ve filmu P.S. Miluji tě si zahráli Hilary Swank a Gerard Butler. Sci-fi snímek "Vadná" se bude odehrávat ve světě, kde jsou lidé, kteří byli označeni jako "vadní", označeni tetováním ve tvaru písmene "F" (z originální verze "vadný" = "flawed") a jsou nuceni žít druhořadý život. Kdo si zahraje hlavní roli ve filmu "Vadná" :) ?

7fcc6698be_103843917_o2 (1)
8a85ad0151_103843920_o2
"Když je všechno špatně, jsou vítězství jen nepatrná.
Ale existují, navzdory všemu. Musíte si je jenom uvědomit.
Jsou to maličká hnízda plná světla a naděje, která se ukrývají v temnotách..."

Oblíbené citace

"Máma si klekne vedle mě na podlahu a rozhlédne se. Pak začne stránky škubat na maličké kousíčky. Netváří se tak klidně jako obvykle, v očích má slzy. To gesto pro mě znamená mnohem víc než cokoliv, co by mohla říct. Přidám se k ní a společně trháme stránky popsané mým rukopisem, plné vykřičníků, hvězdiček a srdíček kolem Artova jména, malůvek a slov, která mi vycházela ze srdce, starostí, kvůli kterým jsem si dělala těžkou hlavu, příběhů, kterým jsem se hihňala, soukromých úvah, které kdysi byly jenom moje. Sleduju, jak se srdíčka mění v cáry..."

"Jediný způsob, jak poznat, že máma měla špatný den nebo týden, je, když dorazí domů s kulatějšími líčky, plnějšími rty, hladším čelem anebo méně unavenýma očima. Změna vzhledu je její způsob, jak si zvednout náladu. Co se týče zevnějšku, je docela hnidopich. Hodnotí lidi podle vzhledu, posuzuje je jediným pohledem od hlavy až k patě. Když si všimne nějaké nedokonalosti, je jí to nepříjemné. Křivý zub, dvojitá brada, přerostlý nos - takové věci způsobují, že začne o lidech pochybovat a hledí na ně s nedůvěrou. A není sama. Většina lidí to vnímá stejně. Máma to přirovnává k tomu, kdyby se někdo snažil prodat auto, aniž by ho předtím umyl. Mělo by se blýskat čistotou. A to samé platí i o lidech. Kdo je líný pečovat o svůj zevnějšek, ten za moc nestojí ani uvnitř. Já jsem taky perfekcionistka, ale netýká se to vzhledu, jenom vyjadřování a chování..."

"Přejedu prstem po písmeni na jeho hrudi a on se zastaví. Ještě nikdy jsem se nedotýkala jizev jiného vadného. Vidím, jak se mu pohnul veliký ohryzek, když po tom dotyku zalapal po dechu. Nechám prst na jeho hrudi. Třebaže ho neznám, ta jizva mě uklidňuje, protože mám pocit, jako bych se dotýkala své vlastní kůže. Okamžitě vím, kdo to je. Odtáhnu hlavu od jeho hrudi, vzhlédnu a zjistím, že se na mě dívá..."

zdroj obrázku:archiv autorky blogu
zdroj obrázku:archiv autorky blogu
Autorka recenze: Lucie Horčičková