Recenze Zimní lidé - Jennifer McMahon (Denisa Mišinová)

1. 12. 2017
Zimni_lide_3DD
Popravdě, nemám slov... V posledních měsících jsem přečetla spoustu dobrých knížek, které mě bavily a vysloužily si i vysoké hodnocení. Ale žádná se nevyrovnala  Dceři kostí a dýmu  od Laini Taylor. Až dodnes. Stejně jako Dceru kostí a dýmu, tak i Zimní lidi jsem hltala od první stránky až do poslední a nemohla jsem se od knížky odtrhnout. Když už mě pracovní povinnosti donutily přestat číst, tak jsem se celý zbytek dne těšila jen na to, až si budu moct doma zase knížku otevřít a pokračovat ve čtení...

Děj sleduje tři skupiny postav a dvě časová období. Ústřední linkou je životní příběh Sáry Harrisové, jejího manžela Martina a dcerky Gertie. Sáru v dětství vychovávala indiánská čarodějka, která ji naučila mnohým neuvěřitelným věcem. Taky jí předpověděla, že bude mít dceru nadanou mocnou nadpřirozenou silou. A to se taky vyplnilo, protože se Sáře narodila roztomiloučká malá Gertička, která viděla za závoj oddělující svět duchů od toho našeho. Jenže jednoho dne roku 1908 se stane tragédie a Gertie najdou mrtvou. Její maminka se z toho psychicky sesype a rozhodne se pro strašlivou věc...

Maminka najednou úplně ztuhne.
"Zimním lidem?" zeptá se.
"Tak jim říkám," odpovím a otočím se tváří k ní. "To jsou lidé. kteří uvízli mezi dvěma světy a musí čekat. Trochu jako když musíme po dlouhé a studené zimě čekat na jaro." (s.24)

Druhou hlavní hrdinkou je Ruthie, která se ráno probudí a zjistí, že její mamka zmizela. Ruthie zůstala s nemocnou sestřičkou Fawn doma sama. Obou sestrám se to zdá podezřelé, protože jejich maminka nechodila ven skoro nikdy, schovávala se před fotografy, nepoužívala telefon ani počítač... Kam by se tak najednou vydala? A ještě bez auta. Sestry pátrají po domě a postupně objevují věci, které měly zůstat navždy skryté. Například peněženky cizích lidí nebo knihu Sáry Harrisové o oživování mrtvých.

Třetí dějová linka sleduje umělkyni Katherine, která zůstala na světě úplně sama. Syn jí před lety umřel na leukémii a manžel se zabil při autonehodě. Katherine se ze smrti milovaného muže těžce vyrovnává a rozhodne se zjistit, co těsně před smrtí dělal. Zpočátku nejasné stopy vedou do městečka West Hall, kde jedl své poslední jídlo s neznámou ženou. Co tam dělal? Kdo byla ta žena? A proč měl v kufříku knihu od Sáry Harrisové?

Co se mi líbilo: Ani nevím, kde s vychvalováním začít. Knížka byla napsaná ohromně čtivě, nemohla jsem se od ní odtrhnout. Příběh byl navíc i pořádně strašidelný, což je vražedná kombinace. V praxi to pak vypadalo tak, že i když mě čekalo brzké ranní vstávání do školy, ještě v půl třetí ráno jsem si četla. Nemohla jsem knížku zavřít jednak proto, že byla napínavá, ale taky proto, že jsem byla totálně vystrašená. Já mám v bytě dost temno, takže když jsem zhasla, odevšad na mně koukala Gertie. Navíc mám hned při posteli obří šatní skříň, kde by se té malé příšerce určitě líbilo... :D No strašné. Takže jsem zase rozsvítila a pokračovala ve čtení. Obecně vzato by děj až tak děsivý nebyl, jenže autorka je mistryně slova a dokonale nám popíše každou scénu tak, až každému čitateli musí naskočit husí kůže. Všechny ty nenucené detaily ve výsledku tvoří díky naší představivosti "film", který je prostě opravdový horor. Mamka si přečetla Zimní lidi ještě přede mnou a zapůsobila na ni úplně stejně jako na mě. Taky se bála večer zhasnout.

Zimni_lide_3DD
Liščí kůže byla pryč. Přece ji před několika hodinami přitloukl k severní zdi stodoly, aby se usušila. Díval se přímo na ni, obdivoval svou práci a představoval si, jakou čepici z ní Sára pro Gertie ušije. A nyní se díval na prázdnou zeď. Jenže úplně prázdná nebyla, protože na hřebíku něco viselo...
Ke zdi byl hřebíkem přibitý pramen blonďatých vlasů.
Gertiiných vlasů. (s.41)

K příběhu výborně ladí i obálka, která je podle mě mnohem lepší, než ta původní. Obálka hororu by měla být strašidelná, a to se nakladatelství Omega opravdu podařilo - ledově modrá barva v kombinaci s temným lesem, zajímavým fontem písma a děsivou postavou? Co víc si přát, když se chcete bát... Ke korektuře či překladu nemám ani tentokrát žádnou výtku. Prostě kvalitní práce jak po stránce vizuální, tak i obsahové.

Co se mi nelíbilo: Nemám absolutně žádnou výtku. Vážně. Knížka se mi líbila od prvního písmene až do poslední tečky. Kéž by bylo víc takovýchto knížek.

Moje závěrečné hodnocení asi nikoho nepřekvapí. Zimní lidé ode mě dostávají plných pět hvězdiček, protože jsou tím nejlepším zástupcem hororového žánru, kterého jsem dodnes četla a zároveň se nebojím toto dílko označit za jednu z deseti nej knih v mé knihovničce. Místo v TOP desítce nejlepších knih roku 2017 tudíž má jisté. ;) Autorka píše čtivě, dokáže čtenáře plně vtáhnout do děje, hraje si s naší představivostí a zároveň nesklouzává k ohraným klišé. Právě naopak - příběh je originální a finální rozuzlení mi vyrazilo dech. To jsem vážně nečekala!

Zimní lidé ale nenadchly jen mě. Vlastně jsem knížku četla až jako druhá, mamka mi ji totiž zabavila hned po rozbalení balíku. Přečetla ji zhruba za dva dny a to taky četla dlouho do noci jako já. Po dočtení mi knížku celá nadšená vrátila se slovy, že lepší knížku už dlouho nečetla. A potom mě od rána do večera tři dny v kuse prudila dotazy, jestli už jsem Zimní lidi začala číst a co na ně říkám. (Já měla v tu chvíli rozečtenou jinou knížku ,takže má odpověď pokaždé zněla "ne".) Když už mám teď dočteno, tak maminku chápu. Taky Zimní lidi všem vytrvale vnucuju - od spolužáků, přes učitele, až po spolupracovníky v práci. Tohle dílko se musí líbit všem!

(PS: Knížku doporučuji zejména lidem, kteří pracují na nočních směnách. Když se totiž začtete, celou noc se vám ani trošičku nebude chtít spát, to vám garantuju. :D)

Závěrem bych ještě chtěla dodat, že by byli "Zimní lidé" úžasným námětem pro film. Doufám, že se někdy v budoucnu filmového zpracování dočkáme, protože když kolikrát vidím, jaké příšernosti plánují zfilmovat, tak jen kroutím hlavou. Byla bych tedy vážně naštvaná, kdyby tak dokonalý příběh nikdo zfilmovat nechtěl. Musí! Máte i vy nějakou knížku, kterou byste chtěli vidět zfilmovanou?

Autorka recenze: Denisa Mišinová, DiS. (Knižní Mixér)