13. 12. 2017
Zimni_lide_3DD
Když přišla Sára Harrissonová Sheaová jednoho lednového dne roku 1908 o dcerku Gertie, všichni si mysleli, že se zbláznila, když začala tvrdit manželovi, že se Gertie vrátila… J e možné, vrátit mrtvé zpátky do života? Co je pro to nutné udělat a co o tom ví Sára, která byla po pár dnech nalezena mrtvá, stažená z kůže hned vedle svého mrtvého manžela? Co o tom věděla Sářina teta, kterou vesničané nazývali čarodějnicí? Kde jsou chybějící stránky Sářina deníku který si vedla? A hlavně, kam zmizela Alice, matka devatenáctileté Ruth Washburnové? A proč matka na odlehlém statku, kde spolu s Ruth a její mladší sestrou Fawn žijí, schovává v tajné skrýši pistoli a peněženky úplně cizích lidí?

Tak to jsou všechno otázky, na které se budete snažit najít odpovědi, jestliže se pustíte do knihy Jennifer McMahon Zimní lidé, která vyšla v nakladatelství Dobrovský, v edici Knihy Omega. A připravte se, že z toho budete mít pěkně zamotanou hlavu. Navíc, když nám do příběhu vstoupí ještě Katherine, jejíž manžel před smrtelnou autohavárií navštívil městečko West Hall, kde se setkal s Alicí a Katherine se snaží zjistit proč a hlavně, proč jí o tom nic neřekl.

Ale vezměme to pěkně popořádku. Máme tu dvě časové roviny. První příběh se odehrává v roce 1908 v americkém Vermontu, kde na odlehlém statku nedaleko městečka West Hall, žije Martin s manželkou Sárou a dcerou Gertie. Je leden, mráz a všude plno sněhu. Martinova rodina je chudá, mnohdy nemají co k jídlu. Ta bezútěšná atmosféra vás pohltí, obzvlášť jestli knihu budete číst tak jako já, se zasněženou krajinou za oknem. Martin, který při úrazu přišel o nohu se snaží seč to jde, zajistit svoji malou rodinu. Jeho žena Sára až nezdravě lpí na své sedmileté dcerce Gertie, protože už o několik dětí předtím přišla. Když tudíž Gertie jednoho dne zmizela a poté byla nalezena mrtvá na dně studny, Sára nejenže to dává za vinu manželovi, ale úplně se zhroutí a ztratí o vše zájem. Po pár dnech se ale zdánlivě její stav zlepší a Sára tvrdí manželovi, že se jejich holčička vrátila….

Tento příběh vypráví Sára a to formou zápisů do svého deníku v ich-formě a dále jej sledujeme z pohledu Martina a Gertie, které jsou psané v er-formě.

Zimni_lide_3DD
Kdysi dávno mě tetička naučila, že smrtí nic nekončí, ale naopak vše začíná. Že mrtví po smrti přechází do světa duchů, ale jsou i nadále všude kolem nás.
“Gertičko,” promluvila jsem nahlas. “ Pokud jsi tady, prosím, dej mi znamení.”
Zachumlala jsem se pod přikrývku a napjatě jsem čekala. Na šepot či dotek jejích heboučkých prstíků, kterými by mi vepsala do dlaně nějaké slovo. Stačilo by mi i zaťukání na stůl, o kterém mluvila Amelie.
Nestalo se však vůbec nic.
Byla jsem sama.

Druhý příběh se odehrává v současnosti. Devatenáctiletá Ruthie se vrací pozdě v noci ze schůzky a čeká, že jako obvykle na ni bude její matka Alice čekat s výčitkami. V kuchyni najde jen nalitý čaj a rozjedený koláč. Proto nabyde dojmu, že šla matka přece jen spát. Jaké je ráno její překvapení, když zjistí, že matka je pryč. Jakoby narychlo odešla, což se jí vůbec nepodobá tím spíš, že má doma ještě druhou malou dceru o kterou je Ruthie nucena se postarat. Protože žily na odlehlém statku bez televize a přátel, dojde Ruthie k názoru, že by maminka asi policii volat nechtěla, rozhodne se, že nejdřív zkusí matku najít sama. V jejím pokoji, do kterého měla obě děvčata zakázáno vstupovat, ale najde hodně zvláštních věcí. A proč má matka zatlučené dveře do skříně? A mají s jejím zmizením něco společného i ostatní lidé, kteří se občas v okolí ztratí?

Současně se do městečka West Hall stěhuje výtvarnice Katherine, která před dvěma lety kvůli  nemoci přišla o syna a před pár týdny o manžela. Z výpisu z banky zjistila, že její manžel byl těsně před smrtí ve West Hall a setkal se s Alicí. Je rozhodnutá, zjistit proč.

Střídavě jsme v minulosti a v současnosti, v každé kapitole vidíme příběh z pohledu někoho jiného. Z tohoto důvodu se kniha dobře čte a neustále nás pohání zvědavost, co bude dál. Tento příběh je originální a obestřený tajemstvím. Nebyla zde žádná postava, která by mi byla nesympatická. Bylo mi velmi líto Martina, fandila jsem Ruthie pro její odvahu a chápala jsem Katherine, její smutek. Je to román o tom, jak těžké je vyrovnat se se smrtí někoho blízkého, zvláště dítěte a co vše by byl člověk ochotný udělat proto, aby ošálil smrt. Ale opravdu je to možné? Lze se vrátit ze světa mrtvých? A lze zůstat stejným?

Milovníci duchařiny, tajemna a nadpřirozena zpozorněte, máte tu něco, co vás nadchne. Budete chodit kolem skříní a poslouchat zvuky. Tak jako já :)

Zimní lidé si zaslouží 100 % pro svůj originální námět, pro skvěle vykreslenou atmosféru zmrzlého lesa, v němž se občas něco podezřelého mihne. Pro vykreslení pocitů matek, které by pro své děti udělaly cokoliv, či dívky,  v jejímž životě je najednou všechno úplně jinak než se celou dobu zdálo být.

Autorka recenze: Jana Čaňková