Recenze Běh Života - Lid versus O. J. Simpson - JeffreyToobin (Jana Pokorná)
21. 8. 2017
Lid_versus_O_J_Simpson_beh_zivota_3D
Kniha Běh Života - Lid versus O. J. Simpson nás velmi podrobně seznamuje s průběhem procesu a vyšetřování slavného sportovce. O. J. Simpson byl obviněn z vraždy své bývalé ženy Nicol a jejího přítele Ronalda Goldmana. Pomocí tohoto procesu nám autor -Jeffry Toobin představuje i dobu, ve které se proces odehrává. Seznamuje nás s pocity jednotlivých účastníků procesu, jejich životem a myšlením.  Velmi podrobně  se zabývá i rolí, kterou v případě sehrála média. Pro ně byl proces hlavní zprávou po dlouhé měsíce. Díky médiím se z většiny účastníků procesu stali celebrity. Navíc, proces ukázal jak se společnost dívá na rasovou otázku a jak toto téma dokáže rozdělit společnost.

"Simpsonův případ byl v jádru sice strašlivou, přesto rutinní vraždou, jíž předcházela historie domácího násilí. To metastázovalo do národního dramatu,které odhalilo hluboké trhliny v americké společnosti. Z jediného důvodu: protože právníci obžalovaného si mysleli, že když využijí v obhajobě jeho rasu, pomůže to jejich klientovi k osvobození. "

Možná jste o procesu už slyšeli, možná je to pro vás novinka, jisté je, že proces si ve své době zabral hlavní stránky většiny novin a hlavní vysílací časy v televizi. O procesu bylo napsáno několik knih a to jak z pohledu obhájců, svědků nebo porotců. Byl natočen seriál, který zobrazoval co se při procesu odehrálo. Jisté je, že jde o velmi důležitý proces. Obhájci se snažili působit zejména na city a rasovou sounáležitost porotců s obviněným a tato jejich taktika se jim vyplatila.

O.J. Simpson je celebrita. Svou slávu si dokázal udržet i po ukončení své sportovní kariéry. Lidé ho znali a milovali. Možná proto pro ně bylo těžké uvěřit, že by mohl být zločincem. Jeho pohledná tvář spolu s jeho image, kterou si léta budoval, mu pomohla při přesvědčování poroty o jeho nevině. V knize se dozvíte mnoho z jeho života, díky tomu se nám daří pochopit jeho pohnutky a to jaký skutečně byl. Autor určitě není jeho obdivovatel a dokázal mu připsat i pár špatných vlastností a ukázat i na jeho chatrné vzdělání. Přesto, že navštěvoval univerzitu, byl téměř negramotný. Tato kniha rozhodně není jeho obhajoba.

"Nahlížela na své případy - a na Simpsonův zvlášť- jako na měření sil mezi dobrem a zlem "My" proti "Nim". O.J. zabil Rona a Nicole a to ji stačilo. Nicméně při soudních procesech, a zvláště při tomto soudním procesu, jde o něco víc než o to, kdo to udělal. Simpsonův případ zamlžil hranice mezi hodnými hochy a padouchy způsobem, s jakým se Clarková dosud nesetkala."

běh života
Co musím pochválit, je preciznost s jakou je kniha vystavěna. Nejen že nám představí hlavní aktéry, ale opravdu důkladně se věnuje i soudci, žalobcům, obhájcům a jednotlivým svědkům, kteří v případu figurovali. Snaží se nám představit náladu doby, ve které se proces odehrával. Hlavní, na co se obhájci zaměřili, je rasová otázka. I v současnosti je toto téma velmi citlivé.

Kniha mě velmi překvapila. Je poznat, že ji napsal člověk, který se v právním systému vyzná a dokáže hodnotit práci jednotlivých aktérů. Navíc jde o novináře, který má nesporné nadání psát poutavě a čtivě. Musím se přiznat, že přes to, že jsem znala výsledek soudu předem, byla jsem vynesením rozsudku velmi zklamaná. Do knihy jsem se ponořila a vše co se odehrávalo v soudní síni jsem brala skoro osobně. Nejvíc mě zaujala žalobkyně Clarková. Do své práce dala své srdce a to mi bylo na ní sympatické.

Knihu rozhodně doporučuji. Nejde o žádné suché vylíčení jednoho procesu, ale o barvité vyprávění, které, ve své době, dokázalo zahýbat veřejným míněním.

Autorka recenze: Jana Pokorná
Chcete stránku vytisknout?